Přehled dějin světové kinematografie 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DSVK3 zkouška 3 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK, Lea PETŘÍKOVÁ, Antonín TESAŘ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvného a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem. Ve třetí části kurzu se studující seznámi se zásadními fenomény kinematografie od konce 50. let 20. století do současnosti.

HARMONOGRAM KURZU

1 / 8. 10. | Itálie po neorealismu

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Zatmění (Michelangelo Antonioni, 1962)

Film na doma: Silnice (Federico Fellini, 1954)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Umělecký film a idea autorství“. Dějiny filmu, s. 427–429, 437–441. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Bondanella, Peter. „From Italian Neorealism to the Golden Age of Cinecitta“. European Cinema, s. 119–138. Ed. Elizabeth Ezra. Oxford: Oxford University Press, 2004.

Doporučená literatura:

Antonioni, Michelangelo. Architecture of Vision: Writings and Interviews on Cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2007.

Fellini, Federico. Fellini on Fellini. Boston: Da Capo Press, 1996.

Cardullo, Bert, ed. After Neorealism: Italian Filmmakers and Their Films. Essays and Interviews. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009.

2/ 15. 10. | Oberhausen a Nový německý film

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Rozloučení se včerejškem (Alexander Kluge, 1966)

Film na doma: Strach jíst duše (Rainer Werner Fassbinder, 1974)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200403-0009_new-german-cinema-as-de-construction-of-history.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhru%25B9ka%2Bin%253Aauth%2Bname%2Bkey%2Babstr%26sfrom%3D0%26spage%3D30.

Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

3 / 22.10. Free Cinema a „kinematografie kuchyňského dřezu“ ve Velké Británii

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)

Film na doma V sobotu večer, v neděli ráno (Karel Reisz, 1960)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

B. F. Taylor. 2006. The British New Wave : A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.

29. 10. MFDF Jihlava - přednáška se nekoná

4 / 5. 11. Japonská nová vlna

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Krutý příběh mládí (Nagisa Óšima, 1960)

Film na doma: Písečná žena (Hiroši Tešigahara, 1964)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Antonín Líman. 2012. Mistři japonského filmu: 13. esejů. Praha: Paseka.

5 / 12. 11. přednáška se nekoná – zrušena kvůli společným praktickým cvičením

6 / středa 19. 11.| Modernistické trendy a nové vlny v Evropě (Francie, Švýcarsko, Španělsko, modernistické proudy - Švédsko, Dánko, Finsko a nový realismus, Belgie)

Přednášející: David Čeněk

Povinný film/projekce: Duch úlu, (Víctor Erice, 1973)

Film na doma: Elvíra Madiganová (Bo Widerberg, 1967) nebo Jeanne Dielmanová, Obchodní nábřeží 23, 1080 Brusel (Chantal Ackerman, 1975)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie a nové směry“. Dějiny filmu, s. 577-600 + 629–647. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Geoffrey Nowell-Smith. 2013. Making Waves – New Cinema of the 1960s: Bloomsbury.

Geoffrey Nowell-Smith. Making Waves – New Cinema of the 1960s : Bloomsbury 2013:

PDF, read-only, platnost do srpna 2026: Making Waves, Revised and Expanded - Geoffrey Nowell-Smith - 2013.pdf

PDF, download: Making Waves, Revised and Expanded - Geoffrey Nowell-Smith - 2013.pdf

Tytti Soila (ed.): Nordic National Cinemas (Routledge, 1998) - máme, Signatura: F_FI-o

PDF, read-only, platnost do srpna 2026: Nordic National Cinemas - Gunnar Iverson; Astrid Soderbergh Widding; Tytti Soila.pdf

PDF, download: Nordic National Cinemas - Gunnar Iverson; Astrid Soderbergh Widding; Tytti Soila.pdf

Philip Mosley: Split Screen: Belgian Cinema and Cultural Identity (2001) - nemáme v knihovně, ale nalezl jsem pdf:

PDF, read-only, platnost do srpna 2026: Split Screen_ Belgian Cinema and Cultural Identity - Philip Mosley.pdf

PDF, download: Split Screen_ Belgian Cinema and Cultural Identity - Philip Mosley.pdf

7 / 26. 11. Éra blockbusteru a Hollywood 80. let

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Povinný film/projekce: E.T. Mimozemšťan (Steven Spielberg, 1982)

film: Zelig (Woody Allen, 1983)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Návrat trháků“ + „Aktualizovaný Hollywood“. Dějiny filmu, s. 541–548. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americká kinematografie a zábavní průmysl, 80. léta a poté“. Dějiny filmu, s. 708–722. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2003. „Zesílená kontinuita: Vizuální styl v současném americkém filmu“. Iluminace 15.1 (2003): 5–28. Dostupné z:

https://iluminace.cz/artkey/ilu-200301-0001_intensified-continuity-visual-style-in-contemporary-american-film.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dzes%25EDlen%25E1%2Bkontinuita%2Bin%253Aname%26sfrom%3D0%26spage%3D30

Pavel Skopal. 2001. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.

Justin Wyatt. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press.

8 / 3. 12. | Americký nezávislý film 80. a 90. let 20. století

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Povinný film/projekce: Mladí muži za pultem (Kevin Smith, 1994)

film: Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984)

Povinná literatura: Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nový věk nezávislého filmu“. Dějiny filmu, s. 722–732. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura: Yannis Tzioumakis. 2006. American Independent Cinema: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geoff Andrew. 2001. Podivnější než ráj. Praha: Volvox Globator.

9 / 10. 12. | Estetika krve a násilí vs. Exploatace

Přednášející: David Čeněk

Povinný film/Projekce: Mučedníci (Pascal Laugier, 2008)

Film na doma: Blood Feast (Herschell Gordon Lewis, 1963) nebo Nekromantik (Jörg Buttgereit, 1987), případně jiný titul dle vlastního zájmu. V takovém případě je však nutné oznámit změnu výběru přednášejícímu nejpozději do konce semestru.

Povinná literatura:

Steve Jones: The Gorehound’s Guide to Splatter Films of the 1980s (McFarland, 2005).

Ernest Mathijs & Xavier Mendik (eds.): The Cult Film Reader (McGraw-Hill, 2008).

Doporučená literatura:

Vzhledem k šíři tématu lze literaturu doporučit podle individuálních potřeb.

Steve Jones: The Gorehound’s Guide to Splatter Films of the 1980s (McFarland, 2005):

PDF, read-only, platnost do srpna 2026: The Gorehound's Guide to Splatter Films of the 1960s- Scott Aaron Stine.pdf

PDF, download: The Gorehound's Guide to Splatter Films of the 1960s- Scott Aaron Stine.pdf

Ernest Mathijs & Xavier Mendik (eds.): The Cult Film Reader (McGraw-Hill, 2008):

PDF, read-only, platnost do srpna 2026: The Cult Film Reader - Ernest Mathijs, Xavier Mendik.pdf

PDF, download: The Cult Film Reader - Ernest Mathijs, Xavier Mendik.pdf

10 / 17.12. | Hongkongská kinematografie

Přednášející: Antonín Tesař

Povinný film/projekce: Policejní hlídka PTU (Johnnie To, 2003)

Film na doma: Chungking Express (Kar-Wai Wong, 1994)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2010. Planet Hong Kong, 2. edition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Výsledky učení

Předpoklady a další požadavky

Znalost dějin světové kinematografie do r. 1960, obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin. Rovněž znalost angličtiny.

Literatura

Povinná literatura:

Doporučená literatura:

Specifická povinná a doporučená literatura – viz aktuální sylabus kurzu.

Hodnoticí metody a kritéria

Předpoklady zdárnéhé absolvování kurzu:

Studující během zkoušky přiblíží institucionální, estetické i společensko-politické pozadí vybraného fenoménu a aplikují je na analýzu povinného filmu.

Poznámka

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Zatmění (Michelangelo Antonioni, 1962)

Film na doma: Silnice (Federico Fellini, 1954)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Umělecký film a idea autorství“. Dějiny filmu, s. 427–429, 437–441. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Bondanella, Peter. „From Italian Neorealism to the Golden Age of Cinecitta“. European Cinema, s. 119–138. Ed. Elizabeth Ezra. Oxford: Oxford University Press, 2004.

Doporučená literatura:

Antonioni, Michelangelo. Architecture of Vision: Writings and Interviews on Cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2007.

Fellini, Federico. Fellini on Fellini. Boston: Da Capo Press, 1996.

Cardullo, Bert, ed. After Neorealism: Italian Filmmakers and Their Films. Essays and Interviews. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009.

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Rozloučení se včerejškem (Alexander Kluge, 1966)

Film na doma: Strach jíst duše (Rainer Werner Fassbinder, 1974)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200403-0009_new-german-cinema-as-de-construction-of-history.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhru%25B9ka%2Bin%253Aauth%2Bname%2Bkey%2Babstr%26sfrom%3D0%26spage%3D30.

Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)

Film na doma: V sobotu večer, v neděli ráno (Karel Reisz, 1960)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

B. F. Taylor. 2006. The British New Wave : A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Krutý příběh mládí (Nagisa Óšima, 1960)

Film na doma: Písečná žena (Hiroši Tešigahara, 1964)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Antonín Líman. 2012. Mistři japonského filmu: 13. esejů. Praha: Paseka.

Přednášející: David Čeněk

Povinný film/projekce: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)

Film na doma: Nikdo mě nemá rád (François Truffaut, 1959)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.

Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU.

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Povinný film/projekce: E.T. Mimozemšťan (Steven Spielberg, 1982)

Film na doma:

Zelig (Woody Allen, 1983)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Návrat trháků“ + „Aktualizovaný Hollywood“. Dějiny filmu, s. 541–548. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americká kinematografie a zábavní průmysl, 80. léta a poté“. Dějiny filmu, s. 708–722. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2003. „Zesílená kontinuita: Vizuální styl v současném americkém filmu“. Iluminace 15.1 (2003): 5–28. Dostupné z:

https://iluminace.cz/artkey/ilu-200301-0001_intensified-continuity-visual-style-in-contemporary-american-film.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dzes%25EDlen%25E1%2Bkontinuita%2Bin%253Aname%26sfrom%3D0%26spage%3D30

Pavel Skopal. 2001. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.

Justin Wyatt. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press.

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Povinný film/projekce: Mladí muži za pultem (Kevin Smith, 1994)

Film na doma: Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984)

Povinná literatura: Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nový věk nezávislého filmu“. Dějiny filmu, s. 722–732. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura: Yannis Tzioumakis. 2006. American Independent Cinema: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geoff Andrew. 2001. Podivnější než ráj. Praha: Volvox Globator.

Přednášející: David Čeněk

Povinný film/Projekce: Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959)

Film na doma: Cléo od pěti do sedmi (Agnes Varda, 1962)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.

Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.

Přednášející: Antonín Tesař

Povinný film/projekce: Policejní hlídka PTU (Johnnie To, 2003)

Film na doma: Chungking Express (Kar-Wai Wong, 1994)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2010. Planet Hong Kong, 2. edition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost LAZ-207
Učebna 2 (FAMU)

(Lažanský palác)
BLÁHOVÁ J.
09:00–13:05
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:00–13:05 Jindřiška BLÁHOVÁ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů