Přehled dějin světové kinematografie 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DSVK3 | zkouška | 3 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jindřiška BLÁHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK, Lea PETŘÍKOVÁ, Antonín TESAŘ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvného a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem. Ve třetí části kurzu se studující seznámi se zásadními fenomény kinematografie od konce 50. let 20. století do současnosti.
Výsledky učení
- Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do osmdesátých let dvacátého století, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, eknomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva apod.
- Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
Předpoklady a další požadavky
Znalost dějin světové kinematografie do r. 1960, obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin. Rovněž znalost angličtiny.
Literatura
Povinná literatura:
- BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2003. 788 stran, ISBN 9780070384293. Česky: Dějiny filmu. Překlad Helena Bendová, Jan Bernard, Michal Bregant, Zdeněk Holý, Vít Janeček, Petr Kubice, Taťána Marková, Markéta Šerá, Martin Škapa a Stanislav Ulver. Editor Václav Kofroň. 1. vyd. Praha: AMU, 2007. 827 s. [24] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7331-091-2 nebo
Doporučená literatura:
- COOK, David. A history of narrative film. New York: W. W. Norton & Co, 1990. 1008 s. ISBN 978-0393955538.
- D´AGOSTINI, Paolo. Legendární filmy. Překlad Jan Hanzlík, Iva Hejlíčková. Praha: Mladá fronta, 2009. 600 s. ISBN 978-80-204-2042-8.
- DELEUZE, Gilles. Cinema 2. Obraz-čas. Překlad Čestmír Pelikán. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 376 s. ISBN 978-80-7004-127-7.
- DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz-pohyb. Překlad Jiří Dědeček. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 978-80-7004-098-0.
Specifická povinná a doporučená literatura – viz aktuální sylabus kurzu.
Hodnoticí metody a kritéria
Předpoklady zdárnéhé absolvování kurzu:
- přečtení povinné literatury
- zhlédnutím zadaných filmů v rámci semináře nebo po vlastní ose
- složení ústní zkoušky
Studující během zkoušky přiblíží institucionální, estetické i společensko-politické pozadí vybraného fenoménu a aplikují je na analýzu povinného filmu.
Poznámka
Seminář 8.10./ Itálie po neorealismu - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Zatmění(Michelangelo Antonioni, 1962)
Film na doma: Silnice(Federico Fellini, 1954)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Umělecký film a idea autorství“. Dějiny filmi,s. 427-429, 437-441. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.
- Bondanella, Peter. „From Italian Neorealism to the Golden Age of Cinecitta“. Eruropean Cinema, s. 119-138. Ed.Elizabeth Ezra. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Doporučená literatura:
*Antonioni, Michelangelo. Architecture of Vision: Writings and Interviews on Cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2007.
- Fellini, Federico. Fellini on Fellini. Boston: Da Capo Press, 1996
Seminář 15.10./ Oberhausen a Nový německý film - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Rozloučení se včerejškem(Alexander Kluge, 1996)
Film na doma: Strach jíst duše(Rainer Werner Fassbinder, 1974)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471-472. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.
Doporučená literatura:
- Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de) konstrukce dějin. “Iluminace 16.3 (2004): 161-176. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200403-0009_new-german-cinema-as-de-construction-of-history.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhru%25B9ka%2Bin%253Aauth%2Bname%2Bkey%2Babstr%26sfrom%3D0%26spage%3D30.
- Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
Seminář 22.10./ Free Cinema a „kinematografie kuchyňského dřezu“ ve Velké Británii - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)
Film na doma: V sobotu večer, v neděli ráno (Karel Reisz, 1960)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469-471. Přeložili H.Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.
Doporučená literatura:
- B.F.Taylor. 2006. The British New Wawe: A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.
Seminář 29.10./ přednáška se nekoná - MFDF Jihlava
Seminář 5.11./ Japonská nová vlna - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Krutý příběh mládí (Nagisa Óšima, 1960)
Film na doma: Písečná žena (Hiroši Tešigahara, 1964)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonksá nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483-486. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.
Doporučená literatura:
- Antonín Líman. 2012. Mistři japonského filmu: 13. esejů, Praha: Paseka.
Seminář 12.11./ přednáška se nekoná - společná praktická cvičení
Seminář 19.11./ Francouzská nová vlna - Cahiers du cinéma - David Čeněk
Povinný film/projekce: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)
Film na doma: Nikdo mě nemá rád (Francois Truffaut, 1959)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457-466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství LN.
Doporučená literatura:
- Richard John Neupert. 2007. A.History of the French New Wawe Cinema, Madison: University of Wisconsin Press.
- Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU
Seminář 26.11./ Éra blockbusteru a Hollywood 80. let - Jindřiška Bláhová
Povinný film/projekce: E.T.Mimozemšťan(Steven Spielberg, 1982)
Film na doma: Zelig(Woody Allen, 1983)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Návrat trháků“ + „Aktualizovaný Hollywood“. Dějiny filmu, s. 541-548. Přeložili H.Bendová a kol.Praha: AMU a NLN
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americká kinematografie a zábavní průmysl, 80. léta a poté“. Dějiny filmu, s.708-722. Přeložili H.Bendová a kol.AMU a NLN
Doporučená literatura:
- David Bordwell. 2003. „Zesílená kontinuita: Vizuální styl v současném americkém filmu“. Iluminace 15.1..(2003): 5-28. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-200301-0001_intensified-continuity-visual-style-in-contemporary-american-film.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dzes%25EDlen%25E1%2Bkontinuita%2Bin%253Aname%26sfrom%3D0%26spage%3D30
- Pavel Skopal. 2001. „Styl a narace v novém Hollywoodu“. Kino-ikon 2 (2001): 255-262.
- Justin Wyatt. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press.
Seminář 3.12./ Americký nezávislý film 80. a 90. let 20. století - Jindřiška Bláhová
Povinný film/projekce: Mladí muži za pultem(Kevin Smith, 1994)
Film na doma: Podivnější než ráj(Jim Jarmusch, 1984)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nový věk nezávislého filmu“. Dějiny filmu, s. 722-732. Přeložili H.Bendová a kol.Praha: AMU a NLN.
Doporučená literatura:
- Yannis Tzioumakis. 2006. American Independent Cinema: An Introduciton. Edinburgh: Edinburgh University Press.
- Geoff Andrew. 2001. „Podivnější než ráj“. Praha: Volvox Globator.
Seminář 10.12. | Francouzská nová vlna – „Levý břeh“ - David Čeněk
Povinný film/Projekce: Hirošima, má láska(Alain Resnais, 1959)
Film na doma: Cléo od pěti do sedmi(Agnes Varda, 1962)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství LN
Doporučená literatura:
- Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.
- Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.
Seminář 17. 12. | Hongkongská kinematografie - Antonín Tesař
Povinný film/projekce: Policejní hlídka PTU(Johnnie To, 2003)
Film na doma: Chungking Express(Kar-Wai Wong, 1994)
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakl.LN
Doporučená literatura:
- David Bordwell. 2010. Planet Hong Kong, 2. edition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–13:05 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Univerzita třetího věku (Volitelné předměty)