Přehled dějin světové kinematografie 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 373DSVK1 | zkouška | 3 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jindřiška BLÁHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ, David ČENĚK, Martin ČIHÁK, Jiří FLÍGL, Lea PETŘÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
- Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží studentstvo obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem. První semestr představí základní historické fenomény v průřezu od konce 19. století po 80. léta 20. století.
Forma studia
- Základní formou výuky je přednáška, doplněná ukázkami filmů a studijní projekcí.
- Informace z přednášek si studenti doplňují studiem uvedené literatury a individuálním „blízkým čtením“ doporučených filmů.
Výsledky učení
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, zhlediska životního stylu obecenstva apod.
Přednášky a projekce jsou zájladem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
Předpoklady a další požadavky
- Obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin.
- Rovněž znalost angličtiny.
Literatura
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Vynález filmu a počátky kinematografie, 1880 – 1904“. Dějiny filmu, s. 19–40.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Hollywoodský studiový systém, 1930–1945“. Dějiny filmu, s. 221–246.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Sovětský film 20. let“. Dějiny filmu, s. 127–150.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americký film v poválečném období, 1945–1960“. Dějiny filmu, s. 334–360.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Poválečná evropská kinematografie: neorealismus a jeho kontext, 1945–1959“. Dějiny filmu, s. 361–380.
- Kristin Thompson. 1998. „Realismus ve filmu: Zloději kol.“ Iluminace 10.2 (1998): 69–86. Dostupné z: https://iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/02/04.pdf.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Pád a nový vzestup Hollywoodu“. Dějiny filmu, s. 529–554.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Německo ve 20. letech“. Dějiny filmu, s. 109–126.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Filmové experimenty mimo hlavní proud“. Dějiny filmu, s. 181–190.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472.
- Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690.
Doporučená literatura:
- Agata Frymus. 2022. „Europe comes to Hollywood: The silent era, 1912–1927“. The Routledge Companion to European Cinema, ed. Gábor Gergely and Susan Hayward, s. 232–242. London, New York: Routledge.
- Balio, Tino. Grand Design: Hollywood as a Modern Business Enterprise, 1930-1939. University of California Press, 1993.
- Neale, Steve (ed.). Classical Hollywood Reader. Routledge, 2012.
- Gates, Philippa– Spring, Katherine (eds.). Resetting the Scene: Classical Hollywood Revisited. Wayne State University Press, 2021.
- Ejzenštejn, Sergej Michailovič. 1961. Kamerou, tužkou, perem. Praha : Orbis.
- Vertov, Dziga. 1984. Kino-eye: the writings of Dziga Vertov. Berkeley : University of California Press.
- Tomas, David. 2015. Vertov, Snow, Farocki: machine vision and the posthuman. New York: Bloomsbury Academic.
- Bondanella, Peter. Italian Film from Neorealism to the Present. New Expanded Edition. New York: Continuum, 1998. Kapitola 2, s. 31–73.
- Leavitt, Charles L. Italian Neorealism: A Cultural History. University of Toronto Press, 2020.
- Kramer, Peter. The New Hollywood: From Bonnie and Clyde to Star Wars. London: Wallflower Press, 2006.
- Skopal, Pavel. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.
- Thomas Elsaesser. 1996. „Filmová historie a vizuální rozkoš: Výmarský film“. Iluminace 8.2 (1996): 5–35. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199602-0001_film-history-and-visual-pleasure-weimar-cinema.php.
- Joseph Garncarz. 2012. „Hvězdný systém ve výmarské kinematografii“. Iluminace 24.1 (2012): 31-43. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-201201-0003_star-system-in-weimar-cinema.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhv%25ECzdn%25FD%26sfrom%3D0%26spage%3D30.
- Stanislav Ulver. 1991. Západní filmová avantgarda. Praha: ČFÚ.
- Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.
- Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU.
- Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.
- B. F. Taylor. 2006. The British New Wave: A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.
- Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
- Dimitris Eleftheriotis, Gary Needham (eds.). 2006. Asian Cinemas: A Reader and Guide. Honolulu: Hawaii University Press.
- Stephen Teo. 2013. The Asian Cinema Experience: Styles, Spaces, Theory. New York, London: Routledge.
Hodnoticí metody a kritéria
Předpoklady zdárného absolvování kurzu:
- přečtení povinné literatury
- zhlédnutí povinných filmů
- složení ústní zkoušky
Nedílnou součástí látky odpřednášené v rámci každé přednášky je zhlédnutí povinných filmů, přičemž alespoň jeden bude promítán ve škole v rámci přednášky, na další se pak musejí studenti podívat sami. S výjimkou některých filmů promítaných během přednášek jsou všechny povinné filmy přístupny ve videotéce FAMU.
Ústní zkouška ověří základní znalosti o probraných fenoménech a schopnost studentstva aplikovat je na analýzu povinných filmů.
Poznámka
- Počátky a formování národních kinematografií 1891-1909 / 8.10. - David Čeněk
Projekce bude obsahovat část povinných filmů ze seznamu + vybrané filmy anglické brightonské školy a ukázku rané kinematografické produkce (Itálie, Španělsko a Rusko).
Povinné filmy ke zkoušce:
Program prvního veřejného placeného filmového představení zde:
https://www.institut-lumiere.org/musee/les-freres-lumiere-et-leurs-inventions/premiere-seance.html
Vybrané filmy Étienna-Julese Mareyho, Émila Reynauda, Thomase Edisona a W.K. L. Dicksona (viz příslušná přednáška).
George Albert Smith:
Georges Méliès:
Ferdinand Zecca: Histoire d´un crime (1901).
Emile Cohl:
Edwin S. Porter:
D. W. Griffith:
- Klasický Hollywood / 15.10. - Jindřiška Bláhová
Sovětská montářní kinematografie 20. let / 22.10. - Martin Čihák
- Italský neorealismus / 29.10. - Lea Petříková
- Hollywoodská renesance 60. let / 5.11.
- Prezentace praktických cvičení kateder / 12.11. - hodina není
- Výmarský film / 19.11. - Tereza Czesany Dvořáková
- Evropské trendy a avantgarda 20. a 30. let / 26.11. - Martin Čihák
- Nové vlny v Evropě I. / 3.12. - David Čeněk
- Nové vlny v Evropě II. / 10.12. - Lea Petříková
- Nové vlny v Asii / 17.12. - Jiří Flígl
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 09:00–11:00 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
| St | 11:10–13:05 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Univerzita třetího věku (Volitelné předměty)