Přehled dějin světové kinematografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DSVK1 | zkouška | 3 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jindřiška BLÁHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ, David ČENĚK, Martin ČIHÁK, Jiří FLÍGL, Lea PETŘÍKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
- Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží studentstvo obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem. První semestr představí základní historické fenomény v průřezu od konce 19. století po 80. léta 20. století.
Forma studia
Základní formou výuky je přednáška, doplněná ukázkami filmů a studijní projekcí.
Informace z přednášek si studenti doplňují studiem uvedené literatury a individuálním „blízkým čtením“ doporučených filmů.
Výsledky učení
Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do současnosti, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, zhlediska životního stylu obecenstva apod.
Přednášky a projekce jsou zájladem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.
Předpoklady a další požadavky
*Obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin.
*Rovněž znalost angličtiny.
Literatura
Povinná literatura:
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Vynález filmu a počátky kinematografie, 1880 – 1904“. Dějiny filmu, s. 19–40.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Hollywoodský studiový systém, 1930–1945“. Dějiny filmu, s. 221–246.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Sovětský film 20. let“. Dějiny filmu, s. 127–150.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americký film v poválečném období, 1945–1960“. Dějiny filmu, s. 334–360.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Poválečná evropská kinematografie: neorealismus a jeho kontext, 1945–1959“. Dějiny filmu, s. 361–380.
- Kristin Thompson. 1998. „Realismus ve filmu: Zloději kol.“ Iluminace 10.2 (1998): 69–86. Dostupné z: https://iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/02/04.pdf.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Pád a nový vzestup Hollywoodu“. Dějiny filmu, s. 529–554.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Německo ve 20. letech“. Dějiny filmu, s. 109–126.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Filmové experimenty mimo hlavní proud“. Dějiny filmu, s. 181–190.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472.
- Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486.
- Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690.
Doporučená literatura:
- Agata Frymus. 2022. „Europe comes to Hollywood: The silent era, 1912–1927“. The Routledge Companion to European Cinema, ed. Gábor Gergely and Susan Hayward, s. 232–242. London, New York: Routledge.
- Balio, Tino. Grand Design: Hollywood as a Modern Business Enterprise, 1930-1939. University of California Press, 1993.
- Neale, Steve (ed.). Classical Hollywood Reader. Routledge, 2012.
- Gates, Philippa– Spring, Katherine (eds.). Resetting the Scene: Classical Hollywood Revisited. Wayne State University Press, 2021.
- Ejzenštejn, Sergej Michailovič. 1961. Kamerou, tužkou, perem. Praha : Orbis.
- Vertov, Dziga. 1984. Kino-eye: the writings of Dziga Vertov. Berkeley : University of California Press.
- Tomas, David. 2015. Vertov, Snow, Farocki: machine vision and the posthuman. New York: Bloomsbury Academic.
- Bondanella, Peter. Italian Film from Neorealism to the Present. New Expanded Edition. New York: Continuum, 1998. Kapitola 2, s. 31–73.
- Leavitt, Charles L. Italian Neorealism: A Cultural History. University of Toronto Press, 2020.
- Kramer, Peter. The New Hollywood: From Bonnie and Clyde to Star Wars. London: Wallflower Press, 2006.
- Skopal, Pavel. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.
- Thomas Elsaesser. 1996. „Filmová historie a vizuální rozkoš: Výmarský film“. Iluminace 8.2 (1996): 5–35. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199602-0001_film-history-and-visual-pleasure-weimar-cinema.php.
- Joseph Garncarz. 2012. „Hvězdný systém ve výmarské kinematografii“. Iluminace 24.1 (2012): 31-43. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-201201-0003_star-system-in-weimar-cinema.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhv%25ECzdn%25FD%26sfrom%3D0%26spage%3D30.
- Stanislav Ulver. 1991. Západní filmová avantgarda. Praha: ČFÚ.
- Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.
- Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU.
- Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.
- B. F. Taylor. 2006. The British New Wave: A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.
- Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
- Dimitris Eleftheriotis, Gary Needham (eds.). 2006. Asian Cinemas: A Reader and Guide. Honolulu: Hawaii University Press.
- Stephen Teo. 2013. The Asian Cinema Experience: Styles, Spaces, Theory. New York, London: Routledge.
Hodnoticí metody a kritéria
Předpoklady zdárného absolvování kurzu:
- přečtení povinné literatury
- zhlédnutí povinných filmů
- složení ústní zkoušky
Nedílnou součástí látky odpřednášené v rámci každé přednášky je zhlédnutí povinných filmů, přičemž alespoň jeden bude promítán ve škole v rámci přednášky, na další se pak musejí studenti podívat sami. S výjimkou některých filmů promítaných během přednášek jsou všechny povinné filmy přístupny ve videotéce FAMU.
Ústní zkouška ověří základní znalosti o probraných fenoménech a schopnost studentstva aplikovat je na analýzu povinných filmů.
Poznámka
Počátky a formování národních kinematografií 1891-1909 / 8.10. - David Čeněk
Projekce bude obsahovat část povinných filmů ze seznamu + vybrané filmy anglické brightonské školy a ukázku rané kinematografické produkce (Itálie, Španělsko a Rusko).
Povinné filmy ke zkoušce:
Program prvního veřejného placeného filmového představení zde:
https://www.institut-lumiere.org/musee/les-freres-lumiere-et-leurs-inventions/premiere-seance.html
Vybrané filmy Étienna-Julese Mareyho, Émila Reynauda, Thomase Edisona a W.K. L. Dicksona (viz příslušná přednáška).
George Albert Smith:
The Kiss in the Tunnel (1899), Grandma´s Reading Glass (1900), Attack on a Chinese Mission Station (1900).
Georges Méliès:
Le manoir du diable (1895), Bombardement d'une maison (1897), Illusions fantasmagoriques (1898), Un homme de têtes (1898), L'Affaire Dreyfus (1899), La vengeance du gâte-sauce (1900), Barbe bleue (1901), La chrysalide et le papillon (1901), L'homme à la tête en caoutchouc (1901), Cesta na měsíc (1902), Les aventures de Robinson Crusoé (1902), Le Cake walk infernal (1903), Le Mélomane (1903), Tom Tight et Dum Dum (1903), Cesta do nemožna (1904), Le palais des mille et une nuits (1905), Les Incendiaires (1906), Une chute de cinq étages (1906), Pauvre John ou les aventures d'un buveur de whisky (1907), Satan en prison (1907), Les torches humaines (1908), Le rêve d'un fumeur d'opium (1908), Les hallucinations du baron de Műnchausen (1911), A la conquête du pôle (1912), Le voyage de la famille Bourrichon (1913).
Ferdinand Zecca: Histoire d´un crime (1901).
Emile Cohl:
Fantasmagorie (1908), Le Cauchemar du Fantoche (1908), L'Hôtel du silence (1908), Le Cerceau magique (1908), Le Petit Soldat qui devient Dieu (1908), Les Frères Boutdebois (1908).
L´Assassinat du duc de Guise (1908), r. André Calmettes, Charles Le Bargy.
Edwin S. Porter:
Umělcovo dilema (1901), Jack and the Beanstalk (1902), Život amerického hasiče (1903), Velká vlaková loupež (1903), Chaloupka strýčka Toma (1903), Noc před Štědrým dnem (The Night before Christmas, 1905), Rescued from an Eagle’s Nest (1908), Zlodějka (The Kleptomaniac, 1905)
D. W. Griffith:
Osamělá vila (1909), Spekulanti s obilím (A Corner in Wheat, 1909), The Unchanging Sea (1910), Nalíčená dáma (1912, D. W. Griffith), Mušketýři z Prasečí uličky (The Musketeers of Pig Alley, 1912)
Klasický Hollywood / 15.10. - Jindřiška Bláhová
Povinné film/projekce: Občan Kane (Orson Welles, 1942)
Filmy na doma: Frigo na mašině (Buster Keaton, 1926) a Zlomený květ (D.W.Griffith, 1919)
Sovětská montářní kinematografie 20. let / 22.10. - Martin Čihák
Povinný film/projekce: Deset dní, které otřásly světem (Sergej Ejzenštejn, 1927)
Film na doma: Matka (Vsevolod Pudiovkin, 1926)
Italský neorealismus / 29.10. - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Zloději kol (Vittorio de Sica, 1948)
Film na doma: Řím, otevřené město (Roberto Rossellini, 1945)
Hollywoodská renesance 60. let / 5.11.
Povinný film/projekce: Bezstarostná jízda (Dennis Hopper, 1969)
Film na doma: Rozhovor (Francis Ford Coppola, 1974)
Prezentace praktických cvičení kateder / 12.11. - hodina není
Výmarský film / 19.11. - Tereza Czesany Dvořáková
Povinný film/projekce: Kabinet doktora Caligariho (1920, Robert Wiene)
Film na doma: Poslední štace (Friedrich Wilhelm Murnau, 1924)
Evropské trendy a avantgarda 20. a 30. let / 26.11. - Martin Čihák
Povinné filmy/projekce: Lichtspiel Opus 1 (Walter Ruttmann, 1921), Rhytmus 21 (Hans Richter, 1921), Vormittagsspuk (Hans Richter, 1928), Studie 7 + Studie 8 (Oskar Fischinger, 1931), Komposition in Blau (Oskar Fischinger, 1935), Návrat k rozumu (Man Ray, 1923), Mechanický balet (Fernand Léger, 1924), Mezihra (René Clair, 1924), Colour Box (Len Lye, 1935), Trade Tattoo (Len Lye, 1938)
Filmy na doma: Andaluský pes (Luis Buňuel, Salvator Dalí, 1929), Škeble a kněz (Germaine Dulac, 1928)
**Nové vlny v Evropě I. / 3.12. - David Čeněk
Povinný film/projekce: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)
Film na doma: Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959)
Nové vlny v Evropě II. / 10.12. - Lea Petříková
Povinný film/projekce: Rozloučení se včerejškem (Alexander Kluge, 1966)
Film na doma: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)
Nové vlny v Asii / 17.12. - Jiří Flígl
Povinný film/projekce: Tvář toho druhého (The Face of Another, Hiroši Tešigahara, 1966)
Film na doma: The Secret (Ann Hue, 1979)
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–11:00 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 11:10–13:05 | Jindřiška BLÁHOVÁ | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Univerzita třetího věku (Volitelné předměty)