Přehled dějin české kinematografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DCEK1 | zkouška | 3 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jindřiška BLÁHOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Jakub JIŘIŠTĚ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
První část přehledového kurzu obsáhne dějiny české kinematografie do počátku 60. let a zaměří se na vazby mezi společenským a estetickým vývojem filmové tvorby. V jejich průsečíku hrají klíčovou roli samotní filmoví tvůrci, kteří v odlišných obdobích reagují na specifické podmínky a systém kinematografie – ať už jde o nutnost se přizpůsobit, vzdorovat či je využít k novým impulsům. Pro zvolený výklad dějin tak bude klíčová bezprostřední perspektiva tvůrců a otisky dobových možností, příležitostí i dilemat v jejich dílech, které formovaly stylistické a tematické směřování našeho filmu. Pozice filmařů byla v daném časovém úseku velmi proměnlivá a občas i paradoxní – od upevňování pozice umělecky orientované kinematografie mezi kosmopolitními a národně specifickými tendencemi, přes éru kapitalisticky orientovaných výroben v období první republiky, tlaky německé okupace, otevřenou etapu znárodněné kinematografie a proměnlivé klima po nástupu dalšího totalitního režimu. Jednotlivé přednášky budou doprovázeny projekcí a následnou reflexí snímků, které jsou pro představované etapy dějin české kinematografie příznačné.
Harmonogram kurzu v ZS 2024/25:
2. 10. – Úvod do dějin československé kinematografie /bez projekce/
9. 10. – Průkopnická léta kinematografie v českých zemích /projekce: Cikáni/
16. 10. - 20. léta: tvůrčí upevňování československé kinematografie na pozadí kosmopolitních a národně specifických tendencí /projekce: Tonka Šibenice/
23. 10. – Filmová imaginace meziválečné avantgardy /projekce: pásmo avantgardních filmů/
30. 10. - Estetický “restart” kinematografie na počátku zvukové éry a pod vlivem vzniku Barrandovského centra /projekce: Ze soboty na neděli/
6. 11. – Producentská éra 30. let a dobývání prostoru pro tvůrčí osobitost /projekce: Panenství/
13. 11. - Kinematografie pod “ochranou” Říše – dilemata, kompromisy a příležitosti filmových tvůrců v období protektorátu /projekce: Barbora Hlavsová/
20. 11. - Kinematografie třetí republiky - experiment zestátněné kinematografie /projekce: Daleká cesta/
27. 11. - Poúnorový úhor - dopady ideového dohledu na filmovou tvorbu /projekce: Usměvavá zem/
4. 12. - Kinematografie 50. let chycená ve vlastní smyčce – cesty z příliš úzkých tvůrčích mantinelů /projekce: Ztracenci/
11. 12. - Český animovaný film - ostrov tvůrčí svobody a alibistická strategie režimu /projekce: Císařův slavík/
18. 12. - Dopady post-stalinistických manévrů na tvůrčí obrodu kinematografie /projekce: Tři přání/*
- filmy jsou předmětem změny
Výsledky učení
Cyklus přednášek umožní studentům zorientovat se v hlavních tendencích vývoje domácí kinematografie. Seznámí se díky zapojení perspektivy a proměnlivé pozice konkrétních tvůrců bezprostřednější formou s jejími podmínkami v jednotlivých etapách a způsoby, jak specifické podmínky ovlivňovaly kreativní a tematické směřování kinematografie. Přednáška si klade za cíl rozvíjet schopnost přemýšlet o filmových dílech v širších souvislostech a s ohledem na dobově zakotvené vnímání role filmového média, reflektovat pozici tvůrců danou různorodými okolnostmi a vnímat její otisky v konkrétních dílech.
Předpoklady a další požadavky
Žádoucím předpokladem pro absolvování kurzu je přehled v dějinách světové kinematografie.
Literatura
Doporučená literatura:
ČESÁLKOVÁ, Lucie. Atomy věčnosti: český krátký film 30. až 50. let. Vyd. 1. Praha: NFA, 2014. 430 s. ISBN 978-80-7004-163-5.
ČESÁLKOVÁ, Lucie (ed.). Zpět k českému filmu. Praha: NFA, 2017. 435 s. ISBN 978-80-7004-180-2
JOHNSON, Kevin B. Central European Accents. The homelessness of Gustav Machatý and Karel Lamač. Iluminace Roč. 25 (2013), č. 4, s. 41-61.
KAŠPAR, Lukáš. Český hraný film a filmaři za protektorátu. Praha: Libri, 2007. 496 s. ISBN 978-80-7277-347-3
KLIMEŠ, Ivan. Kinematograf! Věnec studií o raném filmu. Praha: Casablanca - Václav Žák, NFA, 2013. 256 s. ISBN 978-80-87292-22-8
KLIMEŠ, Ivan. Kinematografie a stát v českých zemích 1895 – 1945. Praha: Filozofická fakulta UK, 2016. 575 s. ISBN 978-80-7308-641-1.
KLIMEŠ, Ivan. Matka a dítě – čtyřicet pět sekund dialogu v Usměvavé zemi (1952). Iluminace, roč. 6 (1994), č. 4, s. 47-76.
KNAPÍK, Jiří. Dělnický soud nad Františkem Čápem. Iluminace Roč. 14 (2002), č. 3, s. 63-81.
KNAPÍK, Jiří. V zajetí moci – kulturní politika, její systém a aktéři 1948–56. Praha: Libri, 2006, 399 s. ISBN 80-7277-316-X
SCHMARC, Vít. Země lyr a ocele: Subjekty, ideologie, modely, mýty a rituály v kultuře českého stalinismu. Praha: Academia, 2017, 424 s. ISBN 978-80-200-2703-0
SKUPA, Lukáš. Celý svět tleská zestátněnému filmu. Kauza Sirény na MFF v Benátkách 1947. Iluminace Roč. 21 (2009), č. 2, s. 60-75.
SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Vydání první. Praha: Národní filmový archiv, 2016. 419 s. ISBN 978-80-7004-177-2.
Banská Bystrica 1959 – Dokumenty ke kontextům I. Festivalu československého filmu. Iluminace Roč. 16 (2004), č. 4, s.139–222.
Jak byl znárodněn československý film? Svědectví a dokumenty. Film a doba 11, 1965, č. 2, 5, 7, 9, 12.
Užitečné odkazy
Dokumentární cyklus Czech Film Avant-Garde (Libor Nemeškal): https://www.youtube.com/playlist?list=PLkHM6bk5G3V4ny8db71p201YWl_ZDwVcQ
https://monoskop.org/ /záznamy o klíčových průkopnících uměleckého filmu u nás/
Filmový přehled (filmová databáze Národního filmového archivu) – vč. Revue Filmového přehledu (tematické články z historie české kinematografie) - https://www.filmovyprehled.cz/cs
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou splnění kurzu je prezence na všech přednáškách/projekcích s max. 3 absencemi během semestru.
Atestace bude probíhat formou ústního kolokvia v rámci menší skupiny studentů. Každý z nich v něm zaujme pozici odpovídající získané představě o přiděleném období kinematografie. Klíčové bude ve vzájemné diskuzi prokázat základní orientaci v podmínkách kinematografie, které přinášely jednotlivé časové etapy a schopnost tyto etapy vzájemně konfrontovat, reflektovat skrze pozici tvůrců a tvůrčí vývoj kinematografie. Vedení diskuze rovněž zahrne konkrétní tvůrčí osobnosti a díla, jimž bude v kurzu věnována stěžejní pozornost.
Poznámka
Přednášející v ZS 2024/25 je Mgr.Jakub Jiřiště
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:00–11:25 | Jakub JIŘIŠTĚ | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
St | 11:30–13:55 | Jakub JIŘIŠTĚ | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Univerzita třetího věku (Volitelné předměty)