Script Analysis 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
311SA1 | zápočet | 3 | 24 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Lucia KAJÁNKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lucia KAJÁNKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje FAMU International
Obsah
The purpose of this course is to study films from a dramaturgical perspective, to demonstrate diverse narrative techniques, dramatic structures and genre forms, and to closely examine the craft of screenwriting, with special attention given to characters’ dynamics and development.
- Taxi Driver (USA, 1976, dir. Martin Scorsese, written by Paul Schrader)
- The Graduate (USA, 1967, dir. Mike Nichols, written by Calder Willingham and Buck Henry, based on the eponymous book by Charles Webb)
- The Full Monty (UK, 1997, dir. Peter Cattaneo, written by Simon Beaufoy)
- The Crying Game (Ireland, UK, Japan, 1992, written and directed by Neil Jordan)
- The Hunt (Jagten, Denmark, 2012, dir. Thomas Vinteberg, written by Tobias Lindholm and Thomas Vinterberg)
- Breaking Bad – Pilot Episode (USA, 2008, written and directed by Vince Gilligan)
Výsledky učení
By the end of the course students will:
-become familiar with structure, narrative and story element, such as character, theme, setup, main tension, central dramatic question, antagonist, conflict, the three act structure and its development as well as its functional deviations; techniques and specific issues of film writing and narration, difference between dramatic and literary storytelling etc
-recognize dramatic and narrative elements mentioned above
-present a cogent analysis for a final paper
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
ARISTOTLE, ELSE, Gerald F. Poetics. 1st ed. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 1967. 124 s.
ARONSON, Linda: The 21st Century Screenplay: A Comprehensive Guide to Writing Tomorrow's Films. Los Angeles: Silman-James Press, 2011. XIX, 490 s.
BORDWELL, David. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985. 370 s. ISBN 0-299-10170-3.
FIELD, Syd. Screenplay : the foundations of screenwriting. New York: Dell Publishing, 1994. 262 s. ISBN 0-440-57647-4
THOMPSON, Kristin. Storytelling in the new Hollywood: understanding classical narrative technique. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1999. xi, 398 s. ISBN 0-674-83975-7.
In addition, SCREENPLAYS (if available) for the films screened in classes will be provided to students in .pdf and it is strongly recommended that they familiarize themselves with the scripts before the corresponding class.
Hodnoticí metody a kritéria
- Attendance + Active participation in class 15%
- Final Paper (see in Moodle) 85%
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 11:30–14:45 | Lucia KAJÁNKOVÁ | Učebna 3 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Academy Preparation Program - Cinematography (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Animated Film (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Directing (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Documentary (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Editing (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Photography (Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Screenwriting (Povinné předměty, Volitelné předměty)
- Academy Preparation Program - Sound (Volitelné předměty)
- Production Team Studies (Volitelné předměty)