Dějiny a teorie fotografie 1

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DATF1 zkouška 4 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

Dějiny a teorie fotografie ZS 2025/26

06/10

imatrikulace

13/10

01 Úvod: teorie a dějiny fotografie. Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů. Přehled hlavních přístupů ke zkoumání fotografie; historiografie fotografie a její vývoj. POVINNÁ a doporučená literatura: kromě týdenní četby je třeba během zimního semestru nastudovat knihu SUSAN SONTAG. O FOTOGRAFII. Praha - Litomyšl: Paseka - Brno: Barrister & Principal 2002. Doporučujeme pořídit si alespoň jedny přehledové dějiny fotografie, např.

Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th ed.). London: Laurence King Publishing 2021.

Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th ed.). London and New York: Routledge 2021.

20/10

02 Zrod technických obrazů. Mediální archeologie a historizace vnímání. Instrumentalizace vidění a realismus, vědecká revoluce a severská renesance. Camera obscura a perspektivní stroje. Teleskop a mikroskop.

JONATHAN CRARY. THE CAMERA OBSCURA AND ITS SUBJECT. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1990, 25-66.

David Hockney. Tajemství starých mistrů. Praha: Slovart 2003.

BBC. David Hockney’s Secret Knowledge. 2002 (https://www.youtube.com/watch?v=R-0UXBcjlRY).

Svetlana Alpers. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: The University of Chicago Press 1983.

Jussi Parikka. Co je to archeologie médií? Praha: NAMU 2022.

27/10

rektorské volno

03/11

03 Projekce a přenos obrazu. Laterna magica, fantasmagorie, protokinematografické aparáty. Statické, pohyblivé a dynamické obrazy.

ERKKI HUHTAMO. ELEMENTS OF SCREENOLOGY: TOWARD AN ARCHAEOLOGY OF THE SCREEN. Navigationen 6, 2006(2), 31-64.

Laurent Mannoni. The Great Art of Light and Shadow: Archaeology of the Cinema. Exeter: University of Exeter Press 2000.

Giuliana Bruno. Atmospheres of Projection: Environmentality in Art and Screen Media. Chicago: The University of Chicago Press 2022.

Tamara Trodd (ed.). Screen/Space: The Projected Image in Contemporary Art. Manchester: Manchester University Press 2011.

10/11

čtecí týden

17/11

státní svátek

21/11

první seminární práce.

24/11

04 Reprodukce a sériová výroba obrazů. Knihtisk a grafické techniky. Substituční model obrazu.

WALTER BENJAMIN. UMĚLECKÉ DÍLO V DOBĚ SVÉ TECHNICKÉ REPRODUKOVATELNOSTI. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, 17-47.

John Berger. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016, 6–27.

BBC. John Berger. Ways of Seeing. Episode 1. 1972 (https://www.youtube.com/watch?v=P-4LwAuTw7k).

André Malraux. Imaginární muzeum. Praha: NAMU 2024.

Bruno Latour. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 267–307.

01/12

05 Fotochemie a světlocitlivé materiály. Bezkamerová fotografie. Indexálnost a emanace. Acheiropoetické obrazy a spiritismus.

ROLAND BARTHES. RÉTORIKA OBRAZU. In K. Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004, 51-61.

Josef Maria Eder. History of Photography. New York: Dover Publications 1978.

Geoffrey Batchen. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. Munich - London - New York: DelMonico Books - Prestel 2016.

Larry Schaaf. Sun Gardens: Cyanotypes by Anna Atkins. New York: New York Public Library 2018.

Mary Ann Doane. The Indexical and the Concept of Medium Specificity. differences 18, 2007(1), 128-152.

08/12

06 Niépce a Daguerre. Latentní obraz. Diorama, panorama, panoptikon.

FRANÇOIS ARAGO. THE REPORT. In Louis Daguerre. An Historical and Descriptive Account of the Various Processes of the Daguerréotype and the Diorama. London: McLean 1839, 11-31.

Stephan Oettermann. The Panorama: History of a Mass Medium. New York: Zone Books 1997.

Jacques Aumont. Proměnlivé oko aneb Mobilizace pohledu. In P. Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, 167–189.

Michel Foucault. Panoptismus. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin 2000, 275-315.

Helmut and Alison Gernsheim. The History of the Diorama and the Daguerreotype. New York: Dover 1968.

15/12

07 Rozkládání obrazů. Talbot. Fotogenická kresba a kalotypie. Pozitiv a negativ. Šíření fotografií tiskem a telegrafem.

WILLIAM HENRY FOX TALBOT. PENCIL OF NATURE. London: Longman, Brown, Green & Longmans 1844–1846.

Geoffrey Batchen. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU 2016.

Carol Armstrong. Scenes In a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843–1875. Cambridge, Mass.: MIT Press 1998.

Geoffrey Belknap. From a Photograph: Authenticity, Science and the Periodical Press, 1870–1890. London: Bloomsbury 2016.

22/12

08 Konzultace seminární práce, předtermín.

09/01

Druhá seminární práce.

Výsledky učení

Student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 19. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje.

Předmět uvádí do dějin a teorie fotografie, umění a vizuální kultury, učí základním výzkumným metodám a technikám kritického psaní. Věnuje se primárně následujícím tematickým oblastem: zrod technických obrazů; fotografický portrét a problém moderní individuality; realismus 19. století; fotografie a intermadialita; technologická a sémiotická specifičnost fotografie; reprodukce umění; piktorialismus; fotografie v přírodních a sociálních vědách; kreativní zneužití technologií a hra proti aparátům; bezkamerová fotografie.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

povinná literatura: https://amu365-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/tomdvorak_famu_cz/EtV-qtF9n-tHhhwilzXejBMBp65HlEOO5kDvrT1ZpPynWQ?e=J5KA5x

další doporučené přehledy:

Josef Maria Eder. History of Photography (4th edition, 1932). New York: Columbia University Press 1945.

Helmut Gernsheim – Alison Gernsheim. The History of Photography: From the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. London: Thames and Hudson 1969.

Beaumont Newhall. The History of Photography: From 1839 to the Present (5th edition). New York: The Museum of Modern Art 1982.

Naomi Rosenblum. A World History of Photography (3rd edition). New York: Abbeville Press 1997.

Michel Frizot (ed.). A New History of Photography. Köln: Könemann 1998.

Robert Hirsch. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography (3rd edition). London and New York: Routledge 2017.

Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th edition). London: Laurence King Publishing 2021.

Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th edition). London and New York: Routledge 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen klasifikovanou zkouškou. Podmínkou konání zkoušky je odevzdání obou seminárních prací v termínu vyučujícímu emailem. Bez potvrzujícího zprávy o přijetí považujte práce za neodevzdané.

První seminární práce: popis jedné fotografie z 19. století coby materiálního předmětu, nesmí se jednat o reprodukci z knihy nebo internetu, 1-2 normostrany do 21.11.2025.

Druhá seminární práce: anotace a explikace vlastního díla (ideálně aktuální klauzura), 1-2 normostrany do 9.1.2026. (V případě zájmu o předtermín nutno zaslat do 19.12.2025).

Zkouška má tři části, jejichž předmětem bude diskuse nad

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost LAZ-111
Učebna KF 111

(Lažanský palác)
DVOŘÁK T.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:50–11:25 Tomáš DVOŘÁK Učebna KF 111
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů