Dějiny a teorie fotografie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DATF1 | zkouška | 4 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Tomáš DVOŘÁK
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Tomáš DVOŘÁK
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Dějiny a teorie fotografie ZS 2025/26
06/10
imatrikulace
13/10
01 Úvod: teorie a dějiny fotografie. Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů. Přehled hlavních přístupů ke zkoumání fotografie; historiografie fotografie a její vývoj. POVINNÁ a doporučená literatura: kromě týdenní četby je třeba během zimního semestru nastudovat knihu SUSAN SONTAG. O FOTOGRAFII. Praha - Litomyšl: Paseka - Brno: Barrister & Principal 2002. Doporučujeme pořídit si alespoň jedny přehledové dějiny fotografie, např.
Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th ed.). London: Laurence King Publishing 2021.
Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th ed.). London and New York: Routledge 2021.
20/10
02 Zrod technických obrazů. Mediální archeologie a historizace vnímání. Instrumentalizace vidění a realismus, vědecká revoluce a severská renesance. Camera obscura a perspektivní stroje. Teleskop a mikroskop.
JONATHAN CRARY. THE CAMERA OBSCURA AND ITS SUBJECT. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: The MIT Press 1990, 25-66.
David Hockney. Tajemství starých mistrů. Praha: Slovart 2003.
BBC. David Hockney’s Secret Knowledge. 2002 (https://www.youtube.com/watch?v=R-0UXBcjlRY).
Svetlana Alpers. The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. Chicago: The University of Chicago Press 1983.
Jussi Parikka. Co je to archeologie médií? Praha: NAMU 2022.
27/10
rektorské volno
03/11
03 Projekce a přenos obrazu. Laterna magica, fantasmagorie, protokinematografické aparáty. Statické, pohyblivé a dynamické obrazy.
ERKKI HUHTAMO. ELEMENTS OF SCREENOLOGY: TOWARD AN ARCHAEOLOGY OF THE SCREEN. Navigationen 6, 2006(2), 31-64.
Laurent Mannoni. The Great Art of Light and Shadow: Archaeology of the Cinema. Exeter: University of Exeter Press 2000.
Giuliana Bruno. Atmospheres of Projection: Environmentality in Art and Screen Media. Chicago: The University of Chicago Press 2022.
Tamara Trodd (ed.). Screen/Space: The Projected Image in Contemporary Art. Manchester: Manchester University Press 2011.
10/11
čtecí týden
17/11
státní svátek
21/11
první seminární práce.
24/11
04 Reprodukce a sériová výroba obrazů. Knihtisk a grafické techniky. Substituční model obrazu.
WALTER BENJAMIN. UMĚLECKÉ DÍLO V DOBĚ SVÉ TECHNICKÉ REPRODUKOVATELNOSTI. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, 17-47.
John Berger. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016, 6–27.
BBC. John Berger. Ways of Seeing. Episode 1. 1972 (https://www.youtube.com/watch?v=P-4LwAuTw7k).
André Malraux. Imaginární muzeum. Praha: NAMU 2024.
Bruno Latour. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 267–307.
01/12
05 Fotochemie a světlocitlivé materiály. Bezkamerová fotografie. Indexálnost a emanace. Acheiropoetické obrazy a spiritismus.
ROLAND BARTHES. RÉTORIKA OBRAZU. In K. Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004, 51-61.
Josef Maria Eder. History of Photography. New York: Dover Publications 1978.
Geoffrey Batchen. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. Munich - London - New York: DelMonico Books - Prestel 2016.
Larry Schaaf. Sun Gardens: Cyanotypes by Anna Atkins. New York: New York Public Library 2018.
Mary Ann Doane. The Indexical and the Concept of Medium Specificity. differences 18, 2007(1), 128-152.
08/12
06 Niépce a Daguerre. Latentní obraz. Diorama, panorama, panoptikon.
FRANÇOIS ARAGO. THE REPORT. In Louis Daguerre. An Historical and Descriptive Account of the Various Processes of the Daguerréotype and the Diorama. London: McLean 1839, 11-31.
Stephan Oettermann. The Panorama: History of a Mass Medium. New York: Zone Books 1997.
Jacques Aumont. Proměnlivé oko aneb Mobilizace pohledu. In P. Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, 167–189.
Michel Foucault. Panoptismus. Dohlížet a trestat: Kniha o zrodu vězení. Praha: Dauphin 2000, 275-315.
Helmut and Alison Gernsheim. The History of the Diorama and the Daguerreotype. New York: Dover 1968.
15/12
07 Rozkládání obrazů. Talbot. Fotogenická kresba a kalotypie. Pozitiv a negativ. Šíření fotografií tiskem a telegrafem.
WILLIAM HENRY FOX TALBOT. PENCIL OF NATURE. London: Longman, Brown, Green & Longmans 1844–1846.
Geoffrey Batchen. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU 2016.
Carol Armstrong. Scenes In a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843–1875. Cambridge, Mass.: MIT Press 1998.
Geoffrey Belknap. From a Photograph: Authenticity, Science and the Periodical Press, 1870–1890. London: Bloomsbury 2016.
22/12
08 Konzultace seminární práce, předtermín.
09/01
Druhá seminární práce.
Výsledky učení
Student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 19. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje.
Předmět uvádí do dějin a teorie fotografie, umění a vizuální kultury, učí základním výzkumným metodám a technikám kritického psaní. Věnuje se primárně následujícím tematickým oblastem: zrod technických obrazů; fotografický portrét a problém moderní individuality; realismus 19. století; fotografie a intermadialita; technologická a sémiotická specifičnost fotografie; reprodukce umění; piktorialismus; fotografie v přírodních a sociálních vědách; kreativní zneužití technologií a hra proti aparátům; bezkamerová fotografie.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
povinná literatura: https://amu365-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/tomdvorak_famu_cz/EtV-qtF9n-tHhhwilzXejBMBp65HlEOO5kDvrT1ZpPynWQ?e=J5KA5x
další doporučené přehledy:
Josef Maria Eder. History of Photography (4th edition, 1932). New York: Columbia University Press 1945.
Helmut Gernsheim – Alison Gernsheim. The History of Photography: From the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. London: Thames and Hudson 1969.
Beaumont Newhall. The History of Photography: From 1839 to the Present (5th edition). New York: The Museum of Modern Art 1982.
Naomi Rosenblum. A World History of Photography (3rd edition). New York: Abbeville Press 1997.
Michel Frizot (ed.). A New History of Photography. Köln: Könemann 1998.
Robert Hirsch. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography (3rd edition). London and New York: Routledge 2017.
Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th edition). London: Laurence King Publishing 2021.
Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th edition). London and New York: Routledge 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen klasifikovanou zkouškou. Podmínkou konání zkoušky je odevzdání obou seminárních prací v termínu vyučujícímu emailem. Bez potvrzujícího zprávy o přijetí považujte práce za neodevzdané.
První seminární práce: popis jedné fotografie z 19. století coby materiálního předmětu, nesmí se jednat o reprodukci z knihy nebo internetu, 1-2 normostrany do 21.11.2025.
Druhá seminární práce: anotace a explikace vlastního díla (ideálně aktuální klauzura), 1-2 normostrany do 9.1.2026. (V případě zájmu o předtermín nutno zaslat do 19.12.2025).
Zkouška má tři části, jejichž předmětem bude diskuse nad
- oběma seminárními pracemi: 25%
- jedním zvoleným tématem (02-07): 50%
- knihou Susan Sontag, O Fotografii: 25%
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 09:50–11:25 | Tomáš DVOŘÁK | Učebna KF 111 Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Univerzita třetího věku (Volitelné předměty)