Dějiny a teorie fotografie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DATF1 zkouška 4 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 64 až 84 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

16/10

Úvod: teorie a dějiny fotografie

Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů. Přehled hlavních přístupů ke zkoumání fotografie; historiografie fotografie a její vývoj. Povinná klasika:

Susan Sontag. O fotografii. Praha: Paseka 2002.

Vilém Flusser. Za filosofii fotografie. Praha: Fra 2013.

Roland Barthes. Světlá komora. Praha: Fra 2005.

23/10

Zrod technických obrazů

Mediální archeologie a historizace vnímání. Camera obscura a fotoaparát. Instrumentalizace vidění v první a druhé vědecké revoluci. Protokinematografické aparáty. Statické, pohyblivé a dynamické obrazy.

Povinná literatura:

Jonathan Crary. Modernizace vidění. Teorie vědy 2004, (26) 2, 25–39.

Doporučená literatura:

Jonathan Crary. Techniques of the Observer: On Vision and Modernity in the Nineteenth Century. Cambridge, Mass.: MIT Press 1990.

David Hockney. Tajemství starých mistrů. Praha: Slovart 2003.

Jussi Parikka. Co je to archeologie médií? Praha: NAMU 2022.

30/10

Fotografie a intermedialita

Stará a nová média. Médium, aparát, dispozitiv. Diorama, panorama, panoptikon. Přenos a kódování obrazů. Niépce, Daguerre, Bayard.

Povinná literatura:

Geoffrey Batchen. Zviditelnění elektřiny. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 215–232.

Doporučená literatura:

Nicoletta Leonardi – Simone Natale (eds). Photography & Other Media in the Nineteenth Century. University Park: Penn State University Press 2018.

Lisa Gitelman – Geoffrey B. Pingree (eds.). New Media 1740–1915. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.

Louis Daguerre. Historical and Descriptive Account of the Various Processes of the Daguerréotype and the Diorama. London: McLean 1839.

Jacques Aumont. Proměnlivé oko aneb Mobilizace pohledu. In P. Szczepanik (ed.). Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové 2004, 167–189.

6/11

Replikace

Substituční model obrazu. Indexálnost. Pantograf. Grafické techniky (dřevořez a dřevoryt, mědiryt, litografie, fotomechanické reprodukce). Grafické a fotografické reprodukce uměleckých děl.

Povinná literatura:

Walter Benjamin. Umělecké dílo v době své technické reprodukovatelnosti. In Dílo a jeho zdroj, Praha: Odeon 1979, 17–47.

Doporučená literatura:

Siegfried Kracauer. Fotografie. In Ornament masy: Eseje. Praha: Academia 2008, 43–57.

André Malraux. Imaginární muzeum. Praha: NAMU 2024.

John Berger. Způsoby vidění. Praha: Labyrint 2016, 6–27.

13/11

Reprodukce

Fotografie v tisku (knihy, noviny, časopisy). Atkins, Talbot, Henneman, Archer. Pencil of Nature. Reprodukování a skenování. Fotoskulptury a fotogrammetrie.

Povinná literatura:

William Henry Fox Talbot. Pencil of Nature. London: Longman, Brown, Green & Longmans 1844–1846.

Doporučená literatura:

Geoffrey Batchen. Obraz a diseminace: Za novou historii pro fotografii. Praha: NAMU 2016.

Carol Armstrong. Scenes In a Library: Reading the Photograph in the Book, 1843–1875. Cambridge, Mass.: MIT Press 1998.

Geoffrey Belknap. From a Photograph: Authenticity, Science and the Periodical Press, 1870–1890. London: Bloomsbury 2016.

27/11

Vědecká fotografie a vizualizace

Objektivita, přesnost, fakticita jako epistemické ideály. Virtuální a materiální svědectví. Forenzní estetika. Fotografie a pohyb. Muybridge, Marey, Edgerton.

Povinná literatura:

Bruno Latour. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. In T. Dvořák (ed.), Kapitoly z dějin a teorie médií. Praha: AVU 2010, 267–307.

Doporučená literatura:

Joel Snyder. Visualization and Visibility. In C. A. Jones & P. Galison (eds.), Picturing Science, Producing Art. London: Routledge 2013, 379–397.

Kelley Wilder. Photography and Science. London: Reaktion Books 2009.

Lorraine Daston – Peter Galison. Objectivity. New York: Zone Books 2007.

Thomas Keenan – Eyal Weizman. Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky. Praha: NAMU 2022.

4/12

Fotografický portrét a problém moderní individuality

Portrétní miniatury, siluety, karikatury. Fyziognomie, typologie a charakterologie. Nadar, Disdéri, Rejlander, Cameron, Sander, Sherman.

Povinná literatura:

Gisèle Freund. Photography & Society. Boston: David R. Godine 1980, 9–51.

Doporučená literatura:

John Stauffer – Zoe Trodd – Celeste-Marie Bernier. Picturing Frederick Douglass: An Illustrated Biography of the Nineteenth Century’s Most Photographed American, New York – London: W. W. Norton & Co. 2015.

Nathan Jurgenson. Sociální fotografie: O fotografii a sociálních médiích. Praha: Karolinum 2022.

Rosalind Krauss – Norman Bryson. Cindy Sherman, 1975–1993. New York: Rizzoli 1993.

11/12

Fotografie, normalita a patologie

Obraz a archiv. Fotografie a statistika. Kriminologie, medicína, sociologie. Galton, Bertillon.

Povinná literatura:

Allan Sekula. Tělo a archiv. Praha: NAMU 2024.

Doporučená literatura:

Rosalind Krauss. Diskursivní prostory fotografie. In K. Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové 2004, 151–169.

Lila Lee-Morrison. A Portrait of Facial Recognition: Tracing a History of a Statistical Way of Seeing. Philosophy of Photography 2018, (9)2, 107–130.

Georges Didi-Huberman. Invention of Hysteria. Cambridge, Mass.: MIT Press 2003.

Josh Ellenbogen. Reasoned and Unreasoned Images. University Park: Penn State University Press 2012.

18/12

konzultace témat seminárních prací

Výsledky učení

Student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 19. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje.

Předmět uvádí do dějin a teorie fotografie, umění a vizuální kultury, učí základním výzkumným metodám a technikám kritického psaní. Věnuje se primárně následujícím tematickým oblastem: zrod technických obrazů; fotografický portrét a problém moderní individuality; realismus 19. století; fotografie a intermadialita; technologická a sémiotická specifičnost fotografie; reprodukce umění; piktorialismus; fotografie v přírodních a sociálních vědách; kreativní zneužití technologií a hra proti aparátům; bezkamerová fotografie.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

https://drive.google.com/drive/folders/1BAl0Lq3nB6paYWdvVtVBuh0xB-vXrFL6?usp=share_link

doporučené přehledy:

Josef Maria Eder. History of Photography (4th edition, 1932). New York: Columbia University Press 1945.

Helmut Gernsheim – Alison Gernsheim. The History of Photography: From the Camera Obscura to the Beginning of the Modern Era. London: Thames and Hudson 1969.

Beaumont Newhall. The History of Photography: From 1839 to the Present (5th edition). New York: The Museum of Modern Art 1982.

Naomi Rosenblum. A World History of Photography (3rd edition). New York: Abbeville Press 1997.

Michel Frizot (ed.). A New History of Photography. Köln: Könemann 1998.

Robert Hirsch. Seizing the Light: A Social & Aesthetic History of Photography (3rd edition). London and New York: Routledge 2017.

Mary Warner Marien. Photography: A Cultural History (5th edition). London: Laurence King Publishing 2021.

Liz Wells (ed.). Photography: A Critical Introduction (6th edition). London and New York: Routledge 2021.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen klasifikovanou zkouškou. Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak odevzdání dvou psaných výstupů:

  1. referát v rozsahu 1-2 normostrany popisuje a interpretuje vybranou fotografii 19. století, odeslat do 25.11.2024 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz
  2. semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma, odeslat do 10.1.2025 ve formátu PDF na tomdvorak@famu.cz

Bez potvrzujícího emailu o přijetí považujte práce za neodevzdané.

Zkouška má formu rozpravy nad oběma texty.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů