Specializace: metody filmové a audiovizuální výchovy

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300SMFV zápočet 1 20 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 10 až 15 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Předmět Specializace: metody filmové výchovy exkurzivní formou studenty uvádí do konkrétních

témat spojených s oborem filmové a audiovizuální výchovy. Důraz je kladen na kreativní a

interaktivní metody výuky, včetně využití digitálních a deskových her jako didaktických nástrojů.

Studenti se seznámí s herními mechanikami a jejich potenciálem pro motivaci, rozvoj kreativity a

kritického myšlení žáků. Výuka probíhá prostřednictvím interaktivních seminářů, které kombinují

praktické úkoly, diskuse a simulace. Studenti se naučí přizpůsobit své filmové a audiovizuální

dovednosti pedagogickému kontextu a vyzkouší si aplikaci těchto metod v praxi. Semináře budou

vedeny tandemem – odborníkem na filmovou výchovu a pedagogem, což umožní komplexní pohled

na obor.

Film a dětský divák I – dětský filmový festival: proč a jak?

● Film a dětský divák II – jak dostat film k dětem a jak pracovat s dětským divákem

● Filmová výchova v oblasti animovaného filmu – příklad dobré praxe

● Digitální a stolní hry ve vzdělávání – využití herních mechanik

● Film pro školy – metodické materiály k filmu

● Audiovize v předškolním vzdělávání a v celoživotním vzdělávání

● Multimediální tvorba na základních uměleckých školách – specifika metod

● Filmová výchova a nová média – audiovize na sociálních sítích, počítačové hry jako

součást audiovize

Výsledky učení

Předmět Specializace prohlubuje a rozšiřuje znalosti studentů v oblasti filmové a audiovizuální

výchovy, jak v českém, tak v mezinárodním kontextu. Studenti se zaměřují na využití nových médií

a technologií ve výuce, což obohacuje jejich pedagogické metody o aktuální trendy v oblasti

digitálního vzdělávání. Předmět také podporuje schopnost koordinovat tvůrčí práci s různými

školními kolektivy a organizovat projektovou výuku, která propojuje formální i neformální

vzdělávání.

Studující:

 orientují se v současných oborových trendech s důrazem na využití digitálních technologií

a nových médií ve výuce

 aktivně vytvářejí projekty, které kombinují oblast formálního a neformálního vzděláván

 zpracovávají audiovizuální ukázky v odpovídající kvalitě a délce, čímž významně

obohacují portfolio výukových pomůcek

 didakticky strukturují, plánují, realizují a hodnotí proces tvorby audiovizuálního díla

 jsou schopni smysluplným způsobem zapojovat celý kolektiv třídy do tvůrčího procesu,

tak aby každý mohl přispět podle svých dispozic a možností

 přizpůsobují jednotlivé fáze tvorby audiovizuálního díla (vývoj, příprava, produkce,

postprodukce, distribuce) realitě školního prostředí a prostorovým i časovým nárokům

 jsou schopni rozvrhovat a plánovat domácí zadání pro žáky a následně je vyhodnocovat

různými formami hodnocení s důrazem na otevřené formy reflexe

 orientují se v odborných metodách a technikách pedagogické práce

 aplikují vhodné metody a formy výuky s přihlédnutím k vyučovanému oboru a jeho

specifikám

 pracují se školními a mimoškolními skupinami žáků, přičemž přizpůsobují metody výuky

jejich individuálním potřebám a předpokladům

 odpovědně pracují s informacemi, využívají nové digitální technologie a reflektují etické a

profesní hodnoty ve své pedagogické práci

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Pavel Bednařík. Cesty k filmové gramotnosti Strategie a přístupy k filmové výchově napříč

evropskými zeměmi. 2022AsFAV, 2022.

Andrew Burn – Mark Reid. Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe.

Universitetsforlaget, Nordic Journal of Digital Literacy. 2012, roč. 7, č. 4, s. 314–324

Tereza Cz Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.

Tereza Cz Dvořáková – Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.

Tereza Cz Dvořáková – Lucie Záhorová – René Melkus. Co byla a je televize. Argo, 2020.

Film Education: A User's Guide [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. BFI-DFI-Cinémathèque

Française-Vision Kino. (Vybrané kapitoly). Dostupné z: https://filmeducationframework.eu/.

Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Praha: PedF UK, 2021.

Alena Jechová. Vliv animovaného filmu na estetický a tvůrčí rozvoj dětí (věk 8-12 let) a možnosti

estetického vyjádření dětí pomocí animace. Praha: PedF UK, 2012.

Kurzy filmové výchovy [online]. 2021-22 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV. (Vybrané kapitoly). Dostupné

z: https://www.filmvychova.cz/kurzy/.

Jak na filmovou výchovu a proč ji potřebujeme. [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV 2022.

Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/manual-pro-rozvoj-oboru-filmove-audiovizualni

vychovy/.

filmvychova.cz [online]. 2022 [cit. 29. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/.

Vybrané metodické materiály (CinEd, Juniorfest, Aerofilms, DAF Academy, Kinofenster.de,

IntoFilm.org aj.)

Vybrané webové stránky, katalogy a podklady k industry programu filmových festivalů (Zlínfest,

Juniorfest, Pražský filmový kufr, České vize, Malé oči, Young FF, A-Filmteensfest, LFŠ aj.).

Vybrané webové stránky organizací realizujících filmovou výchovu (CinEd, Free Cinema,

Aeroškola, Impuls, JSNŠ aj.)

Vybrané webové stránky distribuční aktivit pro děti a mládež (DAFilms Junior, TV Minor, ivysílání

ČT aj.)

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů