Specializace: metody filmové a audiovizuální výchovy
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300SMFV | zápočet | 1 | 20 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 10 až 15 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět Specializace: metody filmové výchovy exkurzivní formou studenty uvádí do konkrétních
témat spojených s oborem filmové a audiovizuální výchovy. Důraz je kladen na kreativní a
interaktivní metody výuky, včetně využití digitálních a deskových her jako didaktických nástrojů.
Studenti se seznámí s herními mechanikami a jejich potenciálem pro motivaci, rozvoj kreativity a
kritického myšlení žáků. Výuka probíhá prostřednictvím interaktivních seminářů, které kombinují
praktické úkoly, diskuse a simulace. Studenti se naučí přizpůsobit své filmové a audiovizuální
dovednosti pedagogickému kontextu a vyzkouší si aplikaci těchto metod v praxi. Semináře budou
vedeny tandemem – odborníkem na filmovou výchovu a pedagogem, což umožní komplexní pohled
na obor.
Film a dětský divák I – dětský filmový festival: proč a jak?
● Film a dětský divák II – jak dostat film k dětem a jak pracovat s dětským divákem
● Filmová výchova v oblasti animovaného filmu – příklad dobré praxe
● Digitální a stolní hry ve vzdělávání – využití herních mechanik
● Film pro školy – metodické materiály k filmu
● Audiovize v předškolním vzdělávání a v celoživotním vzdělávání
● Multimediální tvorba na základních uměleckých školách – specifika metod
● Filmová výchova a nová média – audiovize na sociálních sítích, počítačové hry jako
součást audiovize
Výsledky učení
Předmět Specializace prohlubuje a rozšiřuje znalosti studentů v oblasti filmové a audiovizuální
výchovy, jak v českém, tak v mezinárodním kontextu. Studenti se zaměřují na využití nových médií
a technologií ve výuce, což obohacuje jejich pedagogické metody o aktuální trendy v oblasti
digitálního vzdělávání. Předmět také podporuje schopnost koordinovat tvůrčí práci s různými
školními kolektivy a organizovat projektovou výuku, která propojuje formální i neformální
vzdělávání.
Studující:
orientují se v současných oborových trendech s důrazem na využití digitálních technologií
a nových médií ve výuce
aktivně vytvářejí projekty, které kombinují oblast formálního a neformálního vzděláván
zpracovávají audiovizuální ukázky v odpovídající kvalitě a délce, čímž významně
obohacují portfolio výukových pomůcek
didakticky strukturují, plánují, realizují a hodnotí proces tvorby audiovizuálního díla
jsou schopni smysluplným způsobem zapojovat celý kolektiv třídy do tvůrčího procesu,
tak aby každý mohl přispět podle svých dispozic a možností
přizpůsobují jednotlivé fáze tvorby audiovizuálního díla (vývoj, příprava, produkce,
postprodukce, distribuce) realitě školního prostředí a prostorovým i časovým nárokům
jsou schopni rozvrhovat a plánovat domácí zadání pro žáky a následně je vyhodnocovat
různými formami hodnocení s důrazem na otevřené formy reflexe
orientují se v odborných metodách a technikách pedagogické práce
aplikují vhodné metody a formy výuky s přihlédnutím k vyučovanému oboru a jeho
specifikám
pracují se školními a mimoškolními skupinami žáků, přičemž přizpůsobují metody výuky
jejich individuálním potřebám a předpokladům
odpovědně pracují s informacemi, využívají nové digitální technologie a reflektují etické a
profesní hodnoty ve své pedagogické práci
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Pavel Bednařík. Cesty k filmové gramotnosti Strategie a přístupy k filmové výchově napříč
evropskými zeměmi. 2022AsFAV, 2022.
Andrew Burn – Mark Reid. Screening Literacy: Reflecting on Models of Film Education in Europe.
Universitetsforlaget, Nordic Journal of Digital Literacy. 2012, roč. 7, č. 4, s. 314–324
Tereza Cz Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Tereza Cz Dvořáková – Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Tereza Cz Dvořáková – Lucie Záhorová – René Melkus. Co byla a je televize. Argo, 2020.
Film Education: A User's Guide [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. BFI-DFI-Cinémathèque
Française-Vision Kino. (Vybrané kapitoly). Dostupné z: https://filmeducationframework.eu/.
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Praha: PedF UK, 2021.
Alena Jechová. Vliv animovaného filmu na estetický a tvůrčí rozvoj dětí (věk 8-12 let) a možnosti
estetického vyjádření dětí pomocí animace. Praha: PedF UK, 2012.
Kurzy filmové výchovy [online]. 2021-22 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV. (Vybrané kapitoly). Dostupné
z: https://www.filmvychova.cz/kurzy/.
Jak na filmovou výchovu a proč ji potřebujeme. [online]. 2022 [cit. 25. 1. 2023]. AsFAV 2022.
Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/manual-pro-rozvoj-oboru-filmove-audiovizualni
vychovy/.
filmvychova.cz [online]. 2022 [cit. 29. 12. 2022]. Dostupné z: https://www.filmvychova.cz/.
Vybrané metodické materiály (CinEd, Juniorfest, Aerofilms, DAF Academy, Kinofenster.de,
IntoFilm.org aj.)
Vybrané webové stránky, katalogy a podklady k industry programu filmových festivalů (Zlínfest,
Juniorfest, Pražský filmový kufr, České vize, Malé oči, Young FF, A-Filmteensfest, LFŠ aj.).
Vybrané webové stránky organizací realizujících filmovou výchovu (CinEd, Free Cinema,
Aeroškola, Impuls, JSNŠ aj.)
Vybrané webové stránky distribuční aktivit pro děti a mládež (DAFilms Junior, TV Minor, ivysílání
ČT aj.)
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast na seminářích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje