Odborná praxe 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300OPX2 zápočet 4 55 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 45 až 65 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Předmět Odborná praxe II je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během své praxe ve 4.

semestru projdou studenti výukou dle svého výběru na 2. stupni základních škol či na středních školách

postupně od náslechu v hodinách, zapojení do výuky k samostatnému vedení vyučovací jednotky.

Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.

Seznámí se se specifiky daného typu školy, chodem a provozem školy. Absolvují náslechy v hodinách

vedených kvalifikovaným pedagogem, postupně jsou do vyučovacího procesu aktivně zapojováni –

asistencí v hodinách, v první fázi pomocí při organizaci výuky.

Náslechy hodinách jsou analyzovány společně s pedagogem a následně v odborných dílnách. Studenti

poté připraví vlastní vyučovací jednotku, kterou realizují na vybraném stupni vzdělávání.

2 Specifikujte průběh praxe a popište, jak bude zajištěno, aby praxe dosahovala stanovených cílů.

29

Praxe studentek a studentů bude realizována ve spolupráci se smluvními partnery: Gymnáziem a

Hudební školou hlavního města Prahy, Gymnáziem Evolution a Asociací pro filmovou a audiovizuální

výchovu. Po schválení vedoucím oborových praxí je možné i pedagogické angažmá mimo smluvně

zajištěná pracoviště (pod pojmem pracoviště je myšleno školské zařízení odpovídající zaměření

akreditovaného studia).

Výsledky učení

Po absolvování předmětu budou studenti:

● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický

výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy,

● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího

studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných

předmětů,

● schopni formulovat výchovné a výukové cíle

● schopni zpracovat kvalitní přípravu na hodinu

● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou

práci v oboru

● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky

● vést třídu či jiný kolektiv k naplnění výukových cílů

● podílet se na činnosti metodických orgánů školy

v oblastech časově tematických plánů, využívání

mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a

spolupráce učitelů

● identifikovat, nastavovat a využívat mezioborové přesahy

a koordinovat projektové vyučování

● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů

v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci

společného vzdělávání

● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné

výchovné postupy při práci se žákem i třídou

● podporovat aktivní zapojení žáků a jejich rozvoj v

klíčových kompetencích a věnovat se tvorbě motivujícího

a strukturovaného výukového prostředí.

● vytvářet, realizovat a reflektovat časově tematický plán

výuky

● přehledně formulují oborová východiska s cílem

vysvětlovat rodičům pojetí výuky předmětu F/AV.

27

● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky

● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a

hodnotovém formování žáka

Během absolvování předmětu:

● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,

● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů

● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.

Teoretická příprava

Seznámení se základními profesními dovednostmi.

Sledování pedagogických jevů a vztahů, nacvičit techniku

pozorování. Seznámení se s podmínkami práce učitele. Nácvik

základních dovedností v práci – zásady projektování výuky a

vzdělávacích programů, plánování vyučovací hodiny. Zpracování

výukové jednotky – vyučovací hodiny.

Náslechy v hodinách a pedagogická asistence

Pozorování a analýza vyučovací hodiny, pozorování činnosti

učitele – sledovat práci s výchovně vzdělávacími cíli, promyšlenost

stavby vyučovací hodiny. Vztah učitele k žákům i ke třídě jako

celku, vytváření příznivé pedagogické atmosféry, vytváření

rovných možností ve třídě, kvalita kázně ve třídě a způsob jejího

udržování – pedagogická komunikace, rétorické schopnosti,

exprese/expresivnost.

Náslechy v hodinách FAV a pedagogická asistence

Náslechy ve vybrané škole partnerské škole (1x za semestr).

Analýza zhlédnuté aktivity po stránce věcné, didaktické i

metodické – reflexe. Zpracování záznamu náslechu. V tomto

okruhu bude důraz kladen na náslechy v oborové výuce.

Příprava samostatné vyučovací jednotky

Připraví vyučovací jednotku podle typu zařízení či organizace a

věku žáků/studentů.

28

Stanovení pedagogického záměru – cíle výuky, metody, plánování

výuky podle požadované struktury. Nácvik vyučovací jednotky

nebo aktivity – spolužáci jsou vyučovanými žáky.

Rozbor, zpětná vazba, sebereflexe, záznam rozboru a reflexe.

Pedagogické výstupy ve výuce

Samostatná realizace vyučovací jednotky ve vybraném zařízení –

na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Rozbor a reflexe vyučovacích

hodin. Zahrnutí tandemové výuky se spolužáky. Záznam rozboru

a reflexe.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika 2. Praha: Grada Publishing 2007.

Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing, 2020.

Hodnoticí metody a kritéria

Vybraní pedagogové ze sboru vzdělávacího program vykonají

u každého studujícího dvě hospitace ve výuce. Na tyto hospitace

naváže tripartitní reflexe za účasti provázejícího učitele. Tato

reflexe se bude odehrávat formou společných konzultací

v prostorách FAMU.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů