Odborná praxe 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300OPX2 | zápočet | 4 | 55 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 45 až 65 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět Odborná praxe II je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během své praxe ve 4.
semestru projdou studenti výukou dle svého výběru na 2. stupni základních škol či na středních školách
postupně od náslechu v hodinách, zapojení do výuky k samostatnému vedení vyučovací jednotky.
Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.
Seznámí se se specifiky daného typu školy, chodem a provozem školy. Absolvují náslechy v hodinách
vedených kvalifikovaným pedagogem, postupně jsou do vyučovacího procesu aktivně zapojováni –
asistencí v hodinách, v první fázi pomocí při organizaci výuky.
Náslechy hodinách jsou analyzovány společně s pedagogem a následně v odborných dílnách. Studenti
poté připraví vlastní vyučovací jednotku, kterou realizují na vybraném stupni vzdělávání.
2 Specifikujte průběh praxe a popište, jak bude zajištěno, aby praxe dosahovala stanovených cílů.
29
Praxe studentek a studentů bude realizována ve spolupráci se smluvními partnery: Gymnáziem a
Hudební školou hlavního města Prahy, Gymnáziem Evolution a Asociací pro filmovou a audiovizuální
výchovu. Po schválení vedoucím oborových praxí je možné i pedagogické angažmá mimo smluvně
zajištěná pracoviště (pod pojmem pracoviště je myšleno školské zařízení odpovídající zaměření
akreditovaného studia).
Výsledky učení
Po absolvování předmětu budou studenti:
● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický
výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy,
● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího
studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných
předmětů,
● schopni formulovat výchovné a výukové cíle
● schopni zpracovat kvalitní přípravu na hodinu
● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou
práci v oboru
● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky
● vést třídu či jiný kolektiv k naplnění výukových cílů
● podílet se na činnosti metodických orgánů školy
v oblastech časově tematických plánů, využívání
mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a
spolupráce učitelů
● identifikovat, nastavovat a využívat mezioborové přesahy
a koordinovat projektové vyučování
● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů
v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci
společného vzdělávání
● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné
výchovné postupy při práci se žákem i třídou
● podporovat aktivní zapojení žáků a jejich rozvoj v
klíčových kompetencích a věnovat se tvorbě motivujícího
a strukturovaného výukového prostředí.
● vytvářet, realizovat a reflektovat časově tematický plán
výuky
● přehledně formulují oborová východiska s cílem
vysvětlovat rodičům pojetí výuky předmětu F/AV.
27
● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky
● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a
hodnotovém formování žáka
Během absolvování předmětu:
● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,
● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů
● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.
Teoretická příprava
Seznámení se základními profesními dovednostmi.
Sledování pedagogických jevů a vztahů, nacvičit techniku
pozorování. Seznámení se s podmínkami práce učitele. Nácvik
základních dovedností v práci – zásady projektování výuky a
vzdělávacích programů, plánování vyučovací hodiny. Zpracování
výukové jednotky – vyučovací hodiny.
Náslechy v hodinách a pedagogická asistence
Pozorování a analýza vyučovací hodiny, pozorování činnosti
učitele – sledovat práci s výchovně vzdělávacími cíli, promyšlenost
stavby vyučovací hodiny. Vztah učitele k žákům i ke třídě jako
celku, vytváření příznivé pedagogické atmosféry, vytváření
rovných možností ve třídě, kvalita kázně ve třídě a způsob jejího
udržování – pedagogická komunikace, rétorické schopnosti,
exprese/expresivnost.
Náslechy v hodinách FAV a pedagogická asistence
Náslechy ve vybrané škole partnerské škole (1x za semestr).
Analýza zhlédnuté aktivity po stránce věcné, didaktické i
metodické – reflexe. Zpracování záznamu náslechu. V tomto
okruhu bude důraz kladen na náslechy v oborové výuce.
Příprava samostatné vyučovací jednotky
Připraví vyučovací jednotku podle typu zařízení či organizace a
věku žáků/studentů.
28
Stanovení pedagogického záměru – cíle výuky, metody, plánování
výuky podle požadované struktury. Nácvik vyučovací jednotky
nebo aktivity – spolužáci jsou vyučovanými žáky.
Rozbor, zpětná vazba, sebereflexe, záznam rozboru a reflexe.
Pedagogické výstupy ve výuce
Samostatná realizace vyučovací jednotky ve vybraném zařízení –
na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Rozbor a reflexe vyučovacích
hodin. Zahrnutí tandemové výuky se spolužáky. Záznam rozboru
a reflexe.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika 2. Praha: Grada Publishing 2007.
Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing, 2020.
Hodnoticí metody a kritéria
Vybraní pedagogové ze sboru vzdělávacího program vykonají
u každého studujícího dvě hospitace ve výuce. Na tyto hospitace
naváže tripartitní reflexe za účasti provázejícího učitele. Tato
reflexe se bude odehrávat formou společných konzultací
v prostorách FAMU.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje