Obhajoba pedagogického portfolia

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300OPP zkouška 5 česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Pedagogické portfolio bude dokumentovat a reflektovat pedagogickou praxi načerpanou během

studia, teoretickou přípravu a sebereflexi v rámci dílčích úkolů. Bude obsahovat především popis

a analýzu aktivit jak z Dílen I–IV, tak z Pedagogické praxe za využití poznatků z Pedagogických

předpokladů i Oborové didaktiky a zaměří se na přípravy na výuku, inspirační zdroje, způsoby

didaktických transformací, foto a videodokumentaci, zpětnou vazbu od pedagogů i žáků, možné alterace

daných úkolů i v neposlední řadě teoretické a kontextuální uchopení jejich odborného i didaktického

zájmu. Kritérii pro hodnocení portfolií bude systematičnost a konzistence přípravy, kvalita provedení

pedagogických úkolů, aktivní rozvíjení kompetencí žáků prostřednictvím jejich didaktického působení,

aplikace teoretických poznatků v praxi a schopnost sebereflexe a vývoje.

Zakončení studia bude složena ze tří provázaných částí, jejichž cílem bude prokázání osvojení

jednotlivých oblastí Kompetenčního rámce. Práce bude vyhodnocovat pětičlenná komise složená

z oborových pedagogů a externích specialistů na oblast vzdělávání. Jeden ze členů komise bude

externím odborníkem na oblast školství, který se přitom nepodílel na realizaci vzdělávacího

programu. Externího člena komise bude jmenovat garant vzdělávacího programu na základě

doporučení Umělecké rady FAMU.

Za klíčové kritérium bude považována argumentační rovina samotné obhajoby ve formě strukturované

reflexe vlastní pedagogické činnosti, ze které by měl být patrný vývoj ve znalostech a kompetencích

studentek a studentů načerpaných v průběhu studia z oblastí pedagogiky, didaktiky, vývojové

psychologie a oborových specifik filmové a audiovizuální výchovy.

Struktura závěrečné obhajoby:

Pedagogické portfolio: portfolio studující zpracovávají průběžně v průběhu studia (viz. výše).

Odevzdání portfolia obsahujícího obrazovou dokumentaci je předpokladem k přistoupení k závěrečné

obhajobě.

Závěrečná práce: v závěrečné práci v rozsahu od 10 - 20 NS studenti reflektují proces osvojování

profesních kompetencí obsažených v Kompetenčním rámci. V textu by měli svou zkušenost

prezentovanou v Pedagogickém portfoliu zasadit do kontextu s odbornou literaturou a argumentačně

popsat rozvoj jednotlivých kompetencí.

Ústní zkouška: v ústní zkoušce budou studenti dokládat osvojení pedagogických kompetencí na

detailním rozvedení konkrétní pedagogické situace. Měli by být schopni na základě této případové studie

zobecnit a definovat svůj pedagogický a osobnostní vývoj během studia.

Za klíčové kritérium bude považována argumentační rovina samotné obhajoby ve formě strukturované

reflexe vlastní pedagogické činnosti, ze které by měl být patrný vývoj ve znalostech a kompetencích

studentek a studentů načerpaných v průběhu studia z oblastí pedagogiky, didaktiky, vývojové

psychologie a oborových specifik filmové a audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Absolventky a absolventi získají v průběhu studia zevrubnou pedagogickou průpravu. Studium má

status oficiální aprobace pro výkon učitelského povolání na základních a středních školách. Orientují se

ve vývojové psychologii a zásadách obecné didaktiky. Jsou schopni stanovovat pedagogické cíle,

vytvářet studijní plán a obsah výuky, reflektovat své pedagogické působení, a průběžně zapracovávat

inovace do vlastní pedagogické práce. Filmová a audiovizuální výchova je pro školy často realizována

v prostředí neformálního vzdělávání, kulturních institucí, kin a festivalů. V průběhu studia absolventi

získají základní profesní kompetence v oblastech práce s publikem, v lektorské činnosti festivalové a

kino dramaturgii, dokážou vyvíjet a realizovat vlastní kulturní a umělecké projekty, jejichž cílem je

osvětová, popularizační a vzdělávací činnost s vazbou na oblast formálního vzdělávání. Dokážou

vytvářet původní metodické a výukové texty, které by soužily k filmově-výchovným záměrům. Všechny

kompetence absolventů však směrují zejména k podpoře oborové výuky ve formálním vzdělávání, a to

různými cestami. Studium si klade za cíl vzdělávat filmaře i filmové teoretiky, kteří dokážou svůj

řemeslný a profesní základ přetavit v pedagogické, osvětové a popularizační úsilí. Studentky a studenti

budou vedeni k tomu, aby se naučili využívat specifika filmové řeči pro pedagogické cíle.

Absolventi studia budou připraveni vést odborovou výuku filmové a audiovizuální výchovy (předmětu,

modulů, projektů) a podílet se na realizaci školního kurikula na daném stupni vzdělání. Budou schopni:

● reflektovat pojmy a představy o učení, vzdělávání a vzdělanosti;

● plánovat, realizovat a reflektovat výuku;

● vytvářet ve vyučování vhodné podmínky pro učení všech žáků včetně zapojení asistenta pedagoga

a uplatňování formativního hodnocení, využívat širokou škálu metod a forem výuky a vhodně je

kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace;

● aplikovat oborově didaktické kompetence při přípravě, realizaci a reflexi pedagogických procesů;

● podílet se na pedagogických procesech celé školy;

● komunikovat s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení.

Struktura studia a výukové obsahy jednotlivých předmětů zohledňují všech osmnáct kritérií

Kompetenčního rámce absolventek a absolventů učitelství. Jejich pokrytí je přehledně rozvrstveno

v tabulce studijního plánu na začátku akreditačního spisu.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Obhajoba pedagogického portfolia a závěrečné práce před zkušební komisí, ústní zkouška.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů