Obhajoba pedagogického portfolia
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300OPP | zkouška | 5 | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Pedagogické portfolio bude dokumentovat a reflektovat pedagogickou praxi načerpanou během
studia, teoretickou přípravu a sebereflexi v rámci dílčích úkolů. Bude obsahovat především popis
a analýzu aktivit jak z Dílen I–IV, tak z Pedagogické praxe za využití poznatků z Pedagogických
předpokladů i Oborové didaktiky a zaměří se na přípravy na výuku, inspirační zdroje, způsoby
didaktických transformací, foto a videodokumentaci, zpětnou vazbu od pedagogů i žáků, možné alterace
daných úkolů i v neposlední řadě teoretické a kontextuální uchopení jejich odborného i didaktického
zájmu. Kritérii pro hodnocení portfolií bude systematičnost a konzistence přípravy, kvalita provedení
pedagogických úkolů, aktivní rozvíjení kompetencí žáků prostřednictvím jejich didaktického působení,
aplikace teoretických poznatků v praxi a schopnost sebereflexe a vývoje.
Zakončení studia bude složena ze tří provázaných částí, jejichž cílem bude prokázání osvojení
jednotlivých oblastí Kompetenčního rámce. Práce bude vyhodnocovat pětičlenná komise složená
z oborových pedagogů a externích specialistů na oblast vzdělávání. Jeden ze členů komise bude
externím odborníkem na oblast školství, který se přitom nepodílel na realizaci vzdělávacího
programu. Externího člena komise bude jmenovat garant vzdělávacího programu na základě
doporučení Umělecké rady FAMU.
Za klíčové kritérium bude považována argumentační rovina samotné obhajoby ve formě strukturované
reflexe vlastní pedagogické činnosti, ze které by měl být patrný vývoj ve znalostech a kompetencích
studentek a studentů načerpaných v průběhu studia z oblastí pedagogiky, didaktiky, vývojové
psychologie a oborových specifik filmové a audiovizuální výchovy.
Struktura závěrečné obhajoby:
Pedagogické portfolio: portfolio studující zpracovávají průběžně v průběhu studia (viz. výše).
Odevzdání portfolia obsahujícího obrazovou dokumentaci je předpokladem k přistoupení k závěrečné
obhajobě.
Závěrečná práce: v závěrečné práci v rozsahu od 10 - 20 NS studenti reflektují proces osvojování
profesních kompetencí obsažených v Kompetenčním rámci. V textu by měli svou zkušenost
prezentovanou v Pedagogickém portfoliu zasadit do kontextu s odbornou literaturou a argumentačně
popsat rozvoj jednotlivých kompetencí.
Ústní zkouška: v ústní zkoušce budou studenti dokládat osvojení pedagogických kompetencí na
detailním rozvedení konkrétní pedagogické situace. Měli by být schopni na základě této případové studie
zobecnit a definovat svůj pedagogický a osobnostní vývoj během studia.
Za klíčové kritérium bude považována argumentační rovina samotné obhajoby ve formě strukturované
reflexe vlastní pedagogické činnosti, ze které by měl být patrný vývoj ve znalostech a kompetencích
studentek a studentů načerpaných v průběhu studia z oblastí pedagogiky, didaktiky, vývojové
psychologie a oborových specifik filmové a audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Absolventky a absolventi získají v průběhu studia zevrubnou pedagogickou průpravu. Studium má
status oficiální aprobace pro výkon učitelského povolání na základních a středních školách. Orientují se
ve vývojové psychologii a zásadách obecné didaktiky. Jsou schopni stanovovat pedagogické cíle,
vytvářet studijní plán a obsah výuky, reflektovat své pedagogické působení, a průběžně zapracovávat
inovace do vlastní pedagogické práce. Filmová a audiovizuální výchova je pro školy často realizována
v prostředí neformálního vzdělávání, kulturních institucí, kin a festivalů. V průběhu studia absolventi
získají základní profesní kompetence v oblastech práce s publikem, v lektorské činnosti festivalové a
kino dramaturgii, dokážou vyvíjet a realizovat vlastní kulturní a umělecké projekty, jejichž cílem je
osvětová, popularizační a vzdělávací činnost s vazbou na oblast formálního vzdělávání. Dokážou
vytvářet původní metodické a výukové texty, které by soužily k filmově-výchovným záměrům. Všechny
kompetence absolventů však směrují zejména k podpoře oborové výuky ve formálním vzdělávání, a to
různými cestami. Studium si klade za cíl vzdělávat filmaře i filmové teoretiky, kteří dokážou svůj
řemeslný a profesní základ přetavit v pedagogické, osvětové a popularizační úsilí. Studentky a studenti
budou vedeni k tomu, aby se naučili využívat specifika filmové řeči pro pedagogické cíle.
Absolventi studia budou připraveni vést odborovou výuku filmové a audiovizuální výchovy (předmětu,
modulů, projektů) a podílet se na realizaci školního kurikula na daném stupni vzdělání. Budou schopni:
● reflektovat pojmy a představy o učení, vzdělávání a vzdělanosti;
● plánovat, realizovat a reflektovat výuku;
● vytvářet ve vyučování vhodné podmínky pro učení všech žáků včetně zapojení asistenta pedagoga
a uplatňování formativního hodnocení, využívat širokou škálu metod a forem výuky a vhodně je
kombinovat s ohledem na výchovně-vzdělávací situace;
● aplikovat oborově didaktické kompetence při přípravě, realizaci a reflexi pedagogických procesů;
● podílet se na pedagogických procesech celé školy;
● komunikovat s rodiči (zákonnými zástupci žáka) na podporu žákova učení.
Struktura studia a výukové obsahy jednotlivých předmětů zohledňují všech osmnáct kritérií
Kompetenčního rámce absolventek a absolventů učitelství. Jejich pokrytí je přehledně rozvrstveno
v tabulce studijního plánu na začátku akreditačního spisu.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Obhajoba pedagogického portfolia a závěrečné práce před zkušební komisí, ústní zkouška.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)