Odborná praxe 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300OP2 zápočet 4 50 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 50 až 70 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Předmět Odborná praxe II je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během své praxe ve 4. semestru projdou studenti výukou dle svého výběru na 2. stupni základních škol či na středních školách postupně od náslechu v hodinách, zapojení do výuky k samostatnému vedení vyučovací jednotky. Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i oborově didaktická.

Seznámí se se specifiky daného typu školy, chodem a provozem školy. Absolvují náslechy v hodinách vedených kvalifikovaným pedagogem, postupně jsou do vyučovacího procesu aktivně zapojováni – asistencí v hodinách, v první fázi pomocí při organizaci výuky.

Náslechy hodinách jsou analyzovány společně s pedagogem a následně v odborných dílnách. Studenti poté připraví vlastní vyučovací jednotku, kterou realizují na vybraném stupni vzdělávání.

Praxe studentek a studentů bude realizována ve spolupráci se smluvními partnery: Gymnáziem a Hudební školou hlavního města Prahy a Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu. Po schválení vedoucím oborových praxí je možné i pedagogické angažmá mimo smluvně zajištěná pracoviště.

Výsledky učení

Po absolvování předmětu budou studentky a studenti:

● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy

● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných předmětů

● schopni formulovat výchovné a výukové cíle

● schopni zpracovat kvalitní přípravu na hodinu

● vést třídu či jiný kolektiv k naplnění výukových cílů

● připraveni na samostatnou pedagogickou práci v oboru

● způsobilí k přípravě lektorského úvodu či přednášky

● připraveni vytvořit dramaturgii workshopu, komponovaného programu, pásma

● identifikovat, nastavovat a využívat mezioborové přesahy a koordinovat projektové vyučování

● vytvářet, realizovat a reflektovat časově tematický plán výuky

● přehledně formulují oborová východiska s cílem vysvětlovat rodičům pojetí výuky předmětu F/AV.

Během absolvování předmětu

● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,

● ověřují zkušenosti s vedením výuky,

● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.

Jarmila Skalková. Obecná didaktika 2. Praha: Grada Publishing 2007.

Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.

Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015.

Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing, 2020.

Hodnoticí metody a kritéria

Student vykoná praxi, vypracuje záznam z náslechu, přípravy a reflexe vykonané praxe a odevzdá ho k hodnocení.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů