Odborná praxe 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300OP1 | zápočet | 4 | 55 hodin (60 minut) praxe nebo samostatné práce ve škole za semestr, 45 až 65 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět Odborná praxe I je součástí umělecko-pedagogické přípravy. Během praxe ve 3. semestru
budou studenti organizačně a pedagogicky připravovat své praxe na základních školách a víceletých
gymnáziích; vzhledem ke specifikám oboru F/AV bude prostor věnován také zapojení do školních
projekcí a workshopů realizovaných ve spolupráci s kulturními organizacemi. Studující projdou od
teoretické průpravy, náslechu, metodické přípravy a zapojení do aktivit až k samostatnému vedení
vyučovací jednotky. Součástí řízené a reflektované praxe bude praxe propedeutická (pedagogická) i
oborově didaktická.
Studenti se seznámí se specifiky daného typu vzdělávání, provozem zařízení či kulturní organizace.
Studenti absolvují náslechy vedených kvalifikovaným pedagogem či lektorem. Postupně jsou do
vzdělávacího procesu aktivně zapojováni – asistencí v aktivitách, pomocí při jejich organizaci, pomoc
s lektorskou přípravou, vedením lektorského úvodu, přípravou a realizací samotné vyučovací jednotky.
Výsledky učení
Po absolvování předmětu budou studenti:
● připraveni pro samostatný kvalifikovaný pedagogický
výkon v oboru filmové a audiovizuální výchovy,
● využívat znalosti a dovednosti získané z předchozího
studia pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných
předmětů,
● schopni formulovat výchovné a výukové cíle
● schopni zpracovat kvalitní přípravu na hodinu
● připraveni na samostatnou pedagogickou a lektorskou
práci v oboru
● připraveni vytvořit dramaturgii projektové výuky
● vést třídu či jiný kolektiv k naplnění výukových cílů
● podílet se na činnosti metodických orgánů školy
v oblastech časově tematických plánů, využívání
mezipředmětových vztahů, vzájemného učené a
spolupráce učitelů
● identifikovat, nastavovat a využívat mezioborové přesahy
a koordinovat projektové vyučování
● podílet se na projektování školních vzdělávacích programů
v oblasti strukturace učiva, kultury školy při realizaci
společného vzdělávání
● spoluvytvářet výchovný systém školy a využívat vhodné
výchovné postupy při práci se žákem i třídou
● podporovat aktivní zapojení žáků a jejich rozvoj v
klíčových kompetencích a věnovat se tvorbě motivujícího
a strukturovaného výukového prostředí.
● vytvářet, realizovat a reflektovat časově tematický plán
výuky
● přehledně formulují oborová východiska s cílem
vysvětlovat rodičům pojetí výuky předmětu F/AV.
27
● reflektovat dopad svého chování a jednání na žáky
● podílet se cílevědomě na osobnostně sociálním a
hodnotovém formování žáka
Během absolvování předmětu:
● získají nácvik získaných znalostí a dovedností,
● ověřují zkušenosti s vedením výuky a lektorských výstupů
● používají postupy sebehodnocení a sebereflexe.
Teoretická příprava
Seznámení se základními profesními dovednostmi.
Sledování pedagogických jevů a vztahů, nacvičit techniku
pozorování. Seznámení se s podmínkami práce učitele. Nácvik
základních dovedností v práci – zásady projektování výuky a
vzdělávacích programů, plánování vyučovací hodiny. Zpracování
výukové jednotky – vyučovací hodiny.
Náslechy v hodinách a pedagogická asistence
Pozorování a analýza vyučovací hodiny, pozorování činnosti
učitele – sledovat práci s výchovně vzdělávacími cíli, promyšlenost
stavby vyučovací hodiny. Vztah učitele k žákům i ke třídě jako
celku, vytváření příznivé pedagogické atmosféry, vytváření
rovných možností ve třídě, kvalita kázně ve třídě a způsob jejího
udržování – pedagogická komunikace, rétorické schopnosti,
exprese/expresivnost.
Náslechy v hodinách FAV a pedagogická asistence
Náslechy ve vybrané škole partnerské škole (1x za semestr).
Analýza zhlédnuté aktivity po stránce věcné, didaktické i
metodické – reflexe. Zpracování záznamu náslechu. V tomto
okruhu bude důraz kladen na náslechy v oborové výuce.
Příprava samostatné vyučovací jednotky
Připraví vyučovací jednotku podle typu zařízení či organizace a
věku žáků/studentů.
28
Stanovení pedagogického záměru – cíle výuky, metody, plánování
výuky podle požadované struktury. Nácvik vyučovací jednotky
nebo aktivity – spolužáci jsou vyučovanými žáky.
Rozbor, zpětná vazba, sebereflexe, záznam rozboru a reflexe.
Pedagogické výstupy ve výuce
Samostatná realizace vyučovací jednotky ve vybraném zařízení –
na 2. a 3. vzdělávacím stupni. Rozbor a reflexe vyučovacích
hodin. Zahrnutí tandemové výuky se spolužáky. Záznam rozboru
a reflexe.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Zdeněk Kalhous – Otto Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999.
Jarmila Skalková. Obecná didaktika. Praha: ISV nakladatelství, 1999. Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada Publishing 2007
Lenka Kružíková. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání (e book). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
Robert Čapek. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada 2015.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Praha: Jan Melvil Publishing 2020.
Evropský vzdělávací program v oblasti filmové výchovy CinEd [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http://www.cined.eu/ a http//www.cined.cz /.
Webový Film & výchova. [online]. cit. 25. 1. 2023] Dostupné z: http//filmvýchova.cz/.
Hodnoticí metody a kritéria
Vybraní pedagogové ze sboru vzdělávacího program vykonají
u každého studujícího dvě hospitace ve výuce. Na tyto hospitace
naváže tripartitní reflexe za účasti provázejícího učitele. Tato
reflexe se bude odehrávat formou společných konzultací
v prostorách FAMU.
Studující budou praxi zapracovávat do pedagogického portfolia.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)