Oborová didaktika filmové a audiovizuální výchovy 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300ODAV2 | zkouška | 2 | 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
V předmětu „Oborová didaktika filmové výchovy II“ budou studenti seznamováni s dalšími
možnostmi utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických
transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány opět ve čtyřech oblastech: produkci,
recepci, reflexi a medialitě. Vyučovaný předmět prohlubuje znalosti studentů získaných v „Oborové
didaktice filmové výchovy I“. Soustředí se přitom na využití filmového rozboru v pedagogickém
procesu, metodiku strukturování filmové projekce pro pedagogické cíle, transponování realizačních
postupů filmové tvorby do filmově-výchovného kontextu a využití mediální identity filmového
umění v oblasti didaktiky. Semináře budou probíhat převážně formou praktických ilustrací
didaktických principů, kde se studenti zapojí jak do aktivní tvorby metodických materiálů, tak do
zpětné vazby a reflexe pedagogického procesu. Předmět rovněž podporuje rozvoj kompetencí, jako
je kritické myšlení, digitální kompetence, mediální gramotnost a schopnost aplikovat teoretické
znalosti v praxi.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor
s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální
výchovy.
Výsledky učení
Studující jsou vedeni k prohlubování znalostí a dovedností v tvorbě vlastních metod a technik
filmově-výchovné práce. Jsou podporováni ve schopnosti samostatně transformovat své profesní
zkušenosti do didaktického kontextu a v aplikaci teoretických principů do reálných pedagogických
situací. Výuka klade důraz na prohloubení zkušenosti s oborovými metodami a technikami, jejich
rozšíření na komplexní a strukturované didaktické celky.
Studující:
kompilují učební celky na základě principů pedagogického plánování, zahrnující přípravu,
realizaci, vyhodnocení a reflexi, a to s ohledem na technologické a časové limity školního
prostředí.
zpracovávají vlastní pedagogickou přípravu na základě znalosti oborových metodických
zvyklostí, integrují teoretické poznatky do praktických pedagogických strategií.
orientují se v oborových metodách a technikách, které pokrývají různé výukové postupy: od
skupinové práce a tvůrčích aktivit až po analytická cvičení a individuální vedení žáků při
jejich tvůrčích projektech.
kreativně využívají digitální technologie pro výuku filmové a audiovizuální výchovy, včetně
multimediálních a interaktivních nástrojů, a jsou schopni integrovat nově vznikající
technologické trendy, jako je například AI a virtuální produkce.
modulují výuku na základě prostorových a časových kapacit školského zařízení a efektivně
využívají dostupné prostředky k dosažení vzdělávacích cílů.
využívají didaktické pomůcky specifické pro obor F/AV, od digitálních záznamových
zařízení, projekčních technologií po postprodukční software, a jsou schopni aplikovat i
pomůcky z oblasti analogové kinematografie (klasické filmové projektory, laterna magika,
analogový fotoaparát).
dokáží na základě detailní znalosti oborových východisek charakterizovat vzdělávací cíle
výuky oboru a aktivně spolupracovat na tvorbě výukových celků na úrovni školních
vzdělávacích plánů.
dokáží vytvářet učební jednotky se znalostí učiva a kompetenčních požadavků vyplývajících
z RVP a ŠVP.
jsou schopni koncipovat učební jednotky pro potřeby projektového vyučování, které může
doplnit a rozvinout vzdělávacího obsahy dalších předmětů, ale také vytvářet obsah výuky pro
samostatně koncipovaný předmět Filmové a audiovizuální výchovy
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura:
Petr Pláteník. Filmouka. Olomouc: Vydavatelství Palackého unoverzity, 2023.
Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: Akademie
múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2025.
Lucie Hlavicová, Markéta Vondrášková a kol. Certifikovaná metodika F/AV. Praha: NIPOS, 2023.
Doporučená literatura:
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita
Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.
Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném
vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.
Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová
studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.
Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro
základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z:
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A
JAK.html?rate=4.
Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien:
Synema, 2016.
Linda Arbanová. Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí
Špirk, Ivan. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2010.
Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.
Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.
Praha: NAMU, 2017.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zkouškou, jejíž součástí je prezentace výukových konceptů s využitím oborových metod a technik F/AV.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje