Oborová didaktika filmové a audiovizuální výchovy 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300ODAV2 zkouška 2 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

V předmětu „Oborová didaktika filmové výchovy II“ budou studenti seznamováni s dalšími

možnostmi utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení. Principy didaktických

transformací budou ve vztahu k filmovému umění uplatňovány opět ve čtyřech oblastech: produkci,

recepci, reflexi a medialitě. Vyučovaný předmět prohlubuje znalosti studentů získaných v „Oborové

didaktice filmové výchovy I“. Soustředí se přitom na využití filmového rozboru v pedagogickém

procesu, metodiku strukturování filmové projekce pro pedagogické cíle, transponování realizačních

postupů filmové tvorby do filmově-výchovného kontextu a využití mediální identity filmového

umění v oblasti didaktiky. Semináře budou probíhat převážně formou praktických ilustrací

didaktických principů, kde se studenti zapojí jak do aktivní tvorby metodických materiálů, tak do

zpětné vazby a reflexe pedagogického procesu. Předmět rovněž podporuje rozvoj kompetencí, jako

je kritické myšlení, digitální kompetence, mediální gramotnost a schopnost aplikovat teoretické

znalosti v praxi.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální

výchovy.

Výsledky učení

Studující jsou vedeni k prohlubování znalostí a dovedností v tvorbě vlastních metod a technik

filmově-výchovné práce. Jsou podporováni ve schopnosti samostatně transformovat své profesní

zkušenosti do didaktického kontextu a v aplikaci teoretických principů do reálných pedagogických

situací. Výuka klade důraz na prohloubení zkušenosti s oborovými metodami a technikami, jejich

rozšíření na komplexní a strukturované didaktické celky.

Studující:

 kompilují učební celky na základě principů pedagogického plánování, zahrnující přípravu,

realizaci, vyhodnocení a reflexi, a to s ohledem na technologické a časové limity školního

prostředí.

 zpracovávají vlastní pedagogickou přípravu na základě znalosti oborových metodických

zvyklostí, integrují teoretické poznatky do praktických pedagogických strategií.

 orientují se v oborových metodách a technikách, které pokrývají různé výukové postupy: od

skupinové práce a tvůrčích aktivit až po analytická cvičení a individuální vedení žáků při

jejich tvůrčích projektech.

 kreativně využívají digitální technologie pro výuku filmové a audiovizuální výchovy, včetně

multimediálních a interaktivních nástrojů, a jsou schopni integrovat nově vznikající

technologické trendy, jako je například AI a virtuální produkce.

 modulují výuku na základě prostorových a časových kapacit školského zařízení a efektivně

využívají dostupné prostředky k dosažení vzdělávacích cílů.

 využívají didaktické pomůcky specifické pro obor F/AV, od digitálních záznamových

zařízení, projekčních technologií po postprodukční software, a jsou schopni aplikovat i

pomůcky z oblasti analogové kinematografie (klasické filmové projektory, laterna magika,

analogový fotoaparát).

 dokáží na základě detailní znalosti oborových východisek charakterizovat vzdělávací cíle

výuky oboru a aktivně spolupracovat na tvorbě výukových celků na úrovni školních

vzdělávacích plánů.

 dokáží vytvářet učební jednotky se znalostí učiva a kompetenčních požadavků vyplývajících

z RVP a ŠVP.

 jsou schopni koncipovat učební jednotky pro potřeby projektového vyučování, které může

doplnit a rozvinout vzdělávacího obsahy dalších předmětů, ale také vytvářet obsah výuky pro

samostatně koncipovaný předmět Filmové a audiovizuální výchovy

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinná literatura:

Petr Pláteník. Filmouka. Olomouc: Vydavatelství Palackého unoverzity, 2023.

Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: Akademie

múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2025.

Lucie Hlavicová, Markéta Vondrášková a kol. Certifikovaná metodika F/AV. Praha: NIPOS, 2023.

Doporučená literatura:

Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita

Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.

Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném

vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.

Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová

studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.

Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro

základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z:

https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A

JAK.html?rate=4.

Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien:

Synema, 2016.

Linda Arbanová. Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí

Špirk, Ivan. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2010.

Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.

Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.

Praha: NAMU, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen zkouškou, jejíž součástí je prezentace výukových konceptů s využitím oborových metod a technik F/AV.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů