Oborová didaktika filmové a audiovizuální výchovy 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300ODAV1 | zápočet | 2 | 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jiří FOREJT
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jiří FOREJT
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Filmová a audiovizuální výchova představuje dynamicky se rozvíjející obor na pomezí umělecké a
pedagogické praxe, jehož výuka je zásadně ovlivněna digitálními technologiemi. Studenti se naučí
efektivně využívat digitální nástroje pro tvorbu a analýzu audiovizuálního obsahu a integraci těchto
technologií do pedagogické praxe. V předmětu Oborová didaktika filmové výchovy I budou studenti
seznámeni s principy utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení, které budou
zahrnovat jak tradiční metody, tak i inovativní přístupy založené na digitálních a interaktivních
nástrojích. Studenti se zaměří na rozvoj klíčových pedagogických kompetencí, jako jsou plánování a
hodnocení výuky, diferencované přístupy k žákům a efektivní využívání pedagogických nástrojů a
technologií. Předmět klade důraz na využívání výrazových možností filmu pro pedagogické cíle a
adaptaci filmových principů do populárně-naučného rozměru, s přihlédnutím k praktickým
zkušenostem získaným v rámci odborné praxe a jejím reflektivním hodnocením.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor
s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální
výchovy.
Výsledky učení
Studující:
seznámí se se základními oborovými východisky a s procesem utváření oborové identity
jsou schopni formulovat základní oborová východiska, teoreticky uchopit principy
oborových didaktických transformací a prakticky je aplikovat při tvorbě jednoduchých
průpravných cvičení
replikují prověřené metody a techniky filmově-výchovné práce a kreativně uvažují o tvorbě
původních průpravných cvičení, metod a technik
osvojí si principy metodické analýzy učiva, do výuky integrují multimediální a interaktivní
prostředky v souladu s oborovým potenciálem.
osvojí si metodické postupy pro pedagogickou přípravu s ohledem na specifika utváření
znalostního a dovednostního kontextu oboru
zvládnou přizpůsobit výuku technologickému zázemí, časovým a prostorovým dotacím
školského zařízení
osvojí si metodickou analýzu učiva a integrují multimediální a digitální nástroje do výuky
odpovědně pracují s informacemi a digitálními nástroji, vedou žáky k demokratickým
hodnotám a jednají v souladu s profesní etikou
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Povinná literatura:
Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: Akademie
múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2025.
Lucie Hlavicová, Markéta Vondrášková a kol. Certifikovaná metodika F/AV. Praha: NIPOS, 2023.
Doporučená literatura:
Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita
Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.
Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném
vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.
Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová
studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.
Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro
základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z:
https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A
JAK.html?rate=4.
Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien:
Synema, 2016.
Linda Arbanová. Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí
Špirk, Ivan. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2010.
Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.
Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.
Praha: NAMU, 2017.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zápočtem.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 07.11.2025 | 13:00–18:00 | Jiří FOREJT | Festival Pražský filmový kufr | přednášková par. 1 | ||
| 08.11.2025 | 10:00–18:00 | Jiří FOREJT | Festival Pražský filmový kufr | přednášková par. 1 | ||
| 05.12.2025 | 13:00–18:00 | Jiří FOREJT | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 | ||
| 23.01.2026 | 13:00–18:00 | Jiří FOREJT | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven