Oborová didaktika filmové a audiovizuální výchovy 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300ODAV1 zápočet 2 30 hodiny PŘEDNÁŠEK za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jiří FOREJT

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jiří FOREJT

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Filmová a audiovizuální výchova představuje dynamicky se rozvíjející obor na pomezí umělecké a

pedagogické praxe, jehož výuka je zásadně ovlivněna digitálními technologiemi. Studenti se naučí

efektivně využívat digitální nástroje pro tvorbu a analýzu audiovizuálního obsahu a integraci těchto

technologií do pedagogické praxe. V předmětu Oborová didaktika filmové výchovy I budou studenti

seznámeni s principy utváření oborových metod, technik a průpravných cvičení, které budou

zahrnovat jak tradiční metody, tak i inovativní přístupy založené na digitálních a interaktivních

nástrojích. Studenti se zaměří na rozvoj klíčových pedagogických kompetencí, jako jsou plánování a

hodnocení výuky, diferencované přístupy k žákům a efektivní využívání pedagogických nástrojů a

technologií. Předmět klade důraz na využívání výrazových možností filmu pro pedagogické cíle a

adaptaci filmových principů do populárně-naučného rozměru, s přihlédnutím k praktickým

zkušenostem získaným v rámci odborné praxe a jejím reflektivním hodnocením.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální

výchovy.

Výsledky učení

Studující:

 seznámí se se základními oborovými východisky a s procesem utváření oborové identity

 jsou schopni formulovat základní oborová východiska, teoreticky uchopit principy

oborových didaktických transformací a prakticky je aplikovat při tvorbě jednoduchých

průpravných cvičení

 replikují prověřené metody a techniky filmově-výchovné práce a kreativně uvažují o tvorbě

původních průpravných cvičení, metod a technik

 osvojí si principy metodické analýzy učiva, do výuky integrují multimediální a interaktivní

prostředky v souladu s oborovým potenciálem.

 osvojí si metodické postupy pro pedagogickou přípravu s ohledem na specifika utváření

znalostního a dovednostního kontextu oboru

 zvládnou přizpůsobit výuku technologickému zázemí, časovým a prostorovým dotacím

školského zařízení

 osvojí si metodickou analýzu učiva a integrují multimediální a digitální nástroje do výuky

 odpovědně pracují s informacemi a digitálními nástroji, vedou žáky k demokratickým

hodnotám a jednají v souladu s profesní etikou

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Povinná literatura:

Jiří Forejt. Filmová výchova: úvod do oborového hledání. Praha: Akademie

múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta, 2025.

Lucie Hlavicová, Markéta Vondrášková a kol. Certifikovaná metodika F/AV. Praha: NIPOS, 2023.

Doporučená literatura:

Barbora Holubová. Didaktika Filmové a audiovizuální výchovy. Disertační práce. Praha: Univerzita

Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2021.

Alexandra F. Lipovská. Soudobé snahy o prosazení filmové/audiovizuální výchovy ve všeobecném

vzdělávání. Bakalářská práce. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012.

Rudolf Adler– Markéta Pastorová– Barbora Holubová– Jiří Myslík– Jarmila Šlaisová. Podkladová

studie: Filmová/audiovizuální výchova. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2019.

Rudolf Adler. Vzdělávací obsah Filmová/Audiovizuální výchova. Rámcový vzdělávací program pro

základní vzdělávání a gymnázia [online]. 2008 [cit. 25. 1. 2023] Dostupné z:

https://clanky.rvp.cz/clanek/k/film/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A

JAK.html?rate=4.

Alain Bergala. The Cinema Hypothesis: Teaching Cinema in the Classroom and Beyond. Wien:

Synema, 2016.

Linda Arbanová. Filmový obraz jako předmět výchovy a vzdělávání. Dizertační práce, vedoucí

Špirk, Ivan. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost, 2010.

Eva Machková. Metodika dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2020.

Radek Marušák. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou.

Praha: NAMU, 2017.

Hodnoticí metody a kritéria

Předmět je zakončen zápočtem.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
07.11.2025 13:00–18:00 Jiří FOREJT
Festival Pražský filmový kufr přednášková par. 1
08.11.2025 10:00–18:00 Jiří FOREJT
Festival Pražský filmový kufr přednášková par. 1
05.12.2025 13:00–18:00 Jiří FOREJT Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1
23.01.2026 13:00–18:00 Jiří FOREJT Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů