Didaktická dílna 3
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD3 | zápočet | 2 | 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Ponor do reflexe pedagogické praxe
Didaktická dílna III je navázaná na předmět Odborná praxe a zaměřuje se na průběžné
konzultace a reflexe studujících na základě pedagogické praxe v terénu. Tento předmět bude
integrální součástí procesu reflexe odborné praxe studujících (obdobně jako předmět
Didaktická dílna IV). V rámci předmětu bude kladen důraz na osvojení reflexivních metod a
sdílení zkušeností v rámci studijního kruhu.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor
s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a
audiovizuální výchovy.
Výsledky učení
Studující si osvojí práci s didaktickým portfoliem a dokumentací úkolů, což jim umožní reflektovat
pedagogickou praxi a analyzovat výukové procesy. Absolventi budou seznámeni s metodami
motivace pro dosažení maximálních výsledků učení žáků, včetně formativního hodnocení a
strukturální reflexe tvorby žáků. Bude se rovněž klást důraz na přípravu žákovských prací pro
prezentace na filmových přehlídkách tvorby dětí a mládeže.
Studující:
orientují se v aktuálních pedagogických trendech a aplikují je ve výuce filmové a
audiovizuální výchovy
aktivně reflektují svou pedagogickou praxi a využívají sebereflexi k osobnímu profesnímu
rozvoji
vytvářejí a implementují didaktické projekty zaměřené na audiovizuální tvorbu, přičemž
pracují s konkrétními pedagogickými nástroji a postupy
přizpůsobují výuku specifickým potřebám školní skupiny, včetně individuálních a
kolektivních požadavků žáků
využívají různé metody hodnocení, včetně formativního hodnocení, pro maximalizaci
výsledků učení žáků a podporují jejich tvůrčí procesy
připravují žákovské práce pro prezentace na filmových přehlídkách a v rámci dalších
edukačních akcí, čímž rozvíjejí jejich schopnost vystupovat a prezentovat
procházejí procesem sebereflexe a vývoje pedagogických metod s ohledem na měnící se
potřeby výuky
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –
Sedmá generace, 2021.
Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Buber, Martin. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.
Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.
Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.
Macková, Silva. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.
Kartous, Bohumil. No future. Praha: 65. pole, 2019.
Šeborová, Silvie. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.
McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.
Thau, Martin: Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.
Dvořáková, Tereza Czesany. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Dvořáková, Tereza Czesany – Beránek, Ondřej. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Dvořáková, Tereza Czesany – Záhorová, Lucie – Melkus, René. Co byla a co je televize. Praha:
Argo, 2020.
Bishop-Stewens, Will. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.
Čapek, Robert. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.
Svobodová, Marta. Sociální digitalizace. [online]. cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno:
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z:
https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Průběžná práce na pedagogickém portfoliu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)