Didaktická dílna 3

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD3 zápočet 2 20 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 35 až 45 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Ponor do reflexe pedagogické praxe

Didaktická dílna III je navázaná na předmět Odborná praxe a zaměřuje se na průběžné

konzultace a reflexe studujících na základě pedagogické praxe v terénu. Tento předmět bude

integrální součástí procesu reflexe odborné praxe studujících (obdobně jako předmět

Didaktická dílna IV). V rámci předmětu bude kladen důraz na osvojení reflexivních metod a

sdílení zkušeností v rámci studijního kruhu.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a

audiovizuální výchovy.

Výsledky učení

Studující si osvojí práci s didaktickým portfoliem a dokumentací úkolů, což jim umožní reflektovat

pedagogickou praxi a analyzovat výukové procesy. Absolventi budou seznámeni s metodami

motivace pro dosažení maximálních výsledků učení žáků, včetně formativního hodnocení a

strukturální reflexe tvorby žáků. Bude se rovněž klást důraz na přípravu žákovských prací pro

prezentace na filmových přehlídkách tvorby dětí a mládeže.

Studující:

 orientují se v aktuálních pedagogických trendech a aplikují je ve výuce filmové a

audiovizuální výchovy

 aktivně reflektují svou pedagogickou praxi a využívají sebereflexi k osobnímu profesnímu

rozvoji

 vytvářejí a implementují didaktické projekty zaměřené na audiovizuální tvorbu, přičemž

pracují s konkrétními pedagogickými nástroji a postupy

 přizpůsobují výuku specifickým potřebám školní skupiny, včetně individuálních a

kolektivních požadavků žáků

 využívají různé metody hodnocení, včetně formativního hodnocení, pro maximalizaci

výsledků učení žáků a podporují jejich tvůrčí procesy

 připravují žákovské práce pro prezentace na filmových přehlídkách a v rámci dalších

edukačních akcí, čímž rozvíjejí jejich schopnost vystupovat a prezentovat

 procházejí procesem sebereflexe a vývoje pedagogických metod s ohledem na měnící se

potřeby výuky

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –

Sedmá generace, 2021.

Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita

Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Buber, Martin. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.

Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.

Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.

Macková, Silva. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.

Kartous, Bohumil. No future. Praha: 65. pole, 2019.

Šeborová, Silvie. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.

McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.

Thau, Martin: Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.

Dvořáková, Tereza Czesany. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.

Dvořáková, Tereza Czesany – Beránek, Ondřej. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.

Dvořáková, Tereza Czesany – Záhorová, Lucie – Melkus, René. Co byla a co je televize. Praha:

Argo, 2020.

Bishop-Stewens, Will. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.

Čapek, Robert. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.

Svobodová, Marta. Sociální digitalizace. [online]. cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno:

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z:

https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.

Hodnoticí metody a kritéria

Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Průběžná práce na pedagogickém portfoliu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů