Didaktická dílna 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD2 | zápočet | 2 | 25 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Aktivní uchopení role pedagoga
Didaktická dílna II navazuje na předchozí předměty, zejména na Oborovou didaktiku a Didaktickou
dílnu I. Cílem je rozvinout znalosti spojené s audiovizuálním vzděláváním v různých formách, od
edukačních programů po didaktické transformace pro základní a střední školy. Studenti budou
aktivně pracovat s konkrétními didaktickými cvičeními a analyzovat výukové metody. Předmět se
zaměřuje na porozumění didaktickému portfoliu a rozvoj pedagogických dovedností, přičemž se
budou aplikovat různé výukové strategie a přístupy na výuku audiovizuální výchovy. Bude zde
představena forma didaktického portfolia a během dílny budou uskutečňovány portfoliové úkoly,
které budou směřovat k reflexi vlastností postavy učitele a jeho role při zprostředkování obsahu i
formy audiovizuálních děl. Zaměří se na specifické podmínky a možnosti výuky audiovizuální
výchovy a představí výukové strategie pro různé institucionální zázemí.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor
s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální
výchovy.
Výsledky učení
AAbsolvent bude schopen na základě vlastní zkušenosti vytvářet konkrétní didaktické úkoly a
reflektovat je. Prostřednictvím analýzy audiovizuálních složek, rozboru pedagogického vystupování
a práce ve skupině získá kompetence pro kreativní řešení problémů a efektivní práci s třídou. Bude
připraven navrhnout výukovou jednotku s ohledem na pedagogické projektování, výukové metody,
techniky a metody hodnocení. Součástí výuky bude diskuse o didaktických pomůckách a
materiálech, vazbě na kompetence a znalosti v RVP a správné využívání výukových prostorů a
pomůcek. Získané vědomosti a zkušenosti budou studenti prezentovat a zpracovávat v didaktickém
portfoliu.
Studující:
efektivně plánují a vytvářejí výukové jednotky s využitím různých pedagogických metod a
technik, včetně jejich kombinace na základě výchovně-vzdělávacích situací
analyzují audiovizuální složky a rozumí pedagogickým metodám, které je možné aplikovat
na výuku filmové a audiovizuální výchovy
pracují s vhodnými didaktickými pomůckami (technika, učební pomůcky, multimediální
prostředky) a vyhodnocují jejich efektivitu ve vztahu k pedagogickému procesu
aktivně diskutují a reflektují využití různých didaktických pomůcek a materiálů v kontextu
výukových hodin a jejich souladu s Rámcovými vzdělávacími programy
19
rozvíjejí schopnost tvořit materiály a nástroje pro edukaci na základě vlastního
pedagogického výstupu a následné reflexe
vytvářejí didaktické portfolio, které slouží k dokumentaci a analýze jejich pedagogické
práce a výukových jednotek
efektivně využívají možnosti digitálních nástrojů k podpoře a rozvoji výukových procesů
zohledňují etické zásady a profesní standardy při přípravě a realizaci výuky a rozvíjejí svou
profesní etiku v rámci pedagogického působení
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –
Sedmá generace, 2021.
Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita
Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Martin Buber. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.
Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.
Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.
Silva Macková. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.
Bohumil Kartous. No future. Praha: 65. pole, 2019.
20
21
Silvie Šeborová. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.
McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.
Martin Thau. Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.
Tereza Czesany Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.
Tereza Czesany Dvořáková– Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.
Tereza Czesany Dvořáková – Lucie Záhorová– René Melkus. Co byla a co je televize. Praha: Argo,
2020.
Will Bishop-Stewens. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.
Robert Čapek. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.
Svobodová, Marta. Sociální digitalizace [online]. [cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno:
Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z:
https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Průběžná práce na pedagogickém portfoliu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)