Didaktická dílna 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD2 zápočet 2 25 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Aktivní uchopení role pedagoga

Didaktická dílna II navazuje na předchozí předměty, zejména na Oborovou didaktiku a Didaktickou

dílnu I. Cílem je rozvinout znalosti spojené s audiovizuálním vzděláváním v různých formách, od

edukačních programů po didaktické transformace pro základní a střední školy. Studenti budou

aktivně pracovat s konkrétními didaktickými cvičeními a analyzovat výukové metody. Předmět se

zaměřuje na porozumění didaktickému portfoliu a rozvoj pedagogických dovedností, přičemž se

budou aplikovat různé výukové strategie a přístupy na výuku audiovizuální výchovy. Bude zde

představena forma didaktického portfolia a během dílny budou uskutečňovány portfoliové úkoly,

které budou směřovat k reflexi vlastností postavy učitele a jeho role při zprostředkování obsahu i

formy audiovizuálních děl. Zaměří se na specifické podmínky a možnosti výuky audiovizuální

výchovy a představí výukové strategie pro různé institucionální zázemí.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální

výchovy.

Výsledky učení

AAbsolvent bude schopen na základě vlastní zkušenosti vytvářet konkrétní didaktické úkoly a

reflektovat je. Prostřednictvím analýzy audiovizuálních složek, rozboru pedagogického vystupování

a práce ve skupině získá kompetence pro kreativní řešení problémů a efektivní práci s třídou. Bude

připraven navrhnout výukovou jednotku s ohledem na pedagogické projektování, výukové metody,

techniky a metody hodnocení. Součástí výuky bude diskuse o didaktických pomůckách a

materiálech, vazbě na kompetence a znalosti v RVP a správné využívání výukových prostorů a

pomůcek. Získané vědomosti a zkušenosti budou studenti prezentovat a zpracovávat v didaktickém

portfoliu.

Studující:

 efektivně plánují a vytvářejí výukové jednotky s využitím různých pedagogických metod a

technik, včetně jejich kombinace na základě výchovně-vzdělávacích situací

 analyzují audiovizuální složky a rozumí pedagogickým metodám, které je možné aplikovat

na výuku filmové a audiovizuální výchovy

 pracují s vhodnými didaktickými pomůckami (technika, učební pomůcky, multimediální

prostředky) a vyhodnocují jejich efektivitu ve vztahu k pedagogickému procesu

 aktivně diskutují a reflektují využití různých didaktických pomůcek a materiálů v kontextu

výukových hodin a jejich souladu s Rámcovými vzdělávacími programy

19

 rozvíjejí schopnost tvořit materiály a nástroje pro edukaci na základě vlastního

pedagogického výstupu a následné reflexe

 vytvářejí didaktické portfolio, které slouží k dokumentaci a analýze jejich pedagogické

práce a výukových jednotek

 efektivně využívají možnosti digitálních nástrojů k podpoře a rozvoji výukových procesů

 zohledňují etické zásady a profesní standardy při přípravě a realizaci výuky a rozvíjejí svou

profesní etiku v rámci pedagogického působení

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –

Sedmá generace, 2021.

Jitka Géringová – Iva Mladičová. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita

Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Martin Buber. Řeči o výchově. Praha: Vyšehrad, 2017.

Konrad Paul Liessmann. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia, 2015.

Konrad Paul Liessmann. Vzdělání jako provokace. Praha: Academia, 2018.

Silva Macková. Divadlo a výchova. Brno: JAMU, 2016.

Bohumil Kartous. No future. Praha: 65. pole, 2019.

20

21

Silvie Šeborová. Nedělní párty s Piccasem. Brno: Jan Melvil Publishing, 2021.

McLeodovi, Myles, Greg. Objev svůj talent. Praha: Albatros – Edika, 2018.

Martin Thau. Škola scenáristiky. Praha: NAMU, 2021.

Tereza Czesany Dvořáková. Jak vznikl film. Praha: Argo, 2017.

Tereza Czesany Dvořáková– Ondřej Beránek. Jak se dělá film. Praha: Argo, 2019.

Tereza Czesany Dvořáková – Lucie Záhorová– René Melkus. Co byla a co je televize. Praha: Argo,

2020.

Will Bishop-Stewens. Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích. Praha: Svojtka, 2017.

Robert Čapek. Uč jako umělec. Brno: Jan Melvil Publishing, 2020.

Svobodová, Marta. Sociální digitalizace [online]. [cit. 25. 1. 2023] Disertační práce. Brno:

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Katedra výtvarné výchovy, 2012. Dostupné z:

https://is.muni.cz/th/hv1ws/Disertace_Marta_Svobodova_2012.pdf.

Hodnoticí metody a kritéria

Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Průběžná práce na pedagogickém portfoliu.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů