Didaktická dílna 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD1 zápočet 2 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Sebepoznání a rozvoj pedagogických dovedností

Předmět se zaměřuje na rozvoj sebepoznání studujících a uvědomění si jejich role pedagoga. Cílem

je vytvořit prostor pro zážitky, které pomohou začínajícím pedagogům vnímat jejich osobnostní

kvality jako důležitý zdroj výuky. Studenti budou prostřednictvím modelových situací a role-plays

zkoumat komunikaci s žáky, identifikovat úskalí výuky a připravit se na její specifika. Důraz bude

kladen na psychohygienu pedagogů a prevenci vyhoření. Na konci semestru si studenti formulují

téma vlastního pedagogického projektu, který budou rozvíjet v dalších dílnách.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální

výchovy.

Výsledky učení

Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu

psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní

pedagogické působení. Studenti si osvojí pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků,

vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Výuka je

zaměřena na prohlubování schopnosti komunikovat efektivně, organizovat výuku s ohledem na

potřeby žáků, a vytvářet prostředí, které umožňuje participaci všech žáků včetně těch se speciálními

potřebami. Součástí je také aplikace teoretických poznatků do praxe a reflexe vlastní pedagogické

činnosti.

Studující:

 efektivně organizují výuku, zohledňují potřeby žáků a vyhodnocují individuální zkušenosti

žáků s cílem přizpůsobit metody a formy výuky konkrétním podmínkám

 jsou obeznámeni se základními zákonitostmi pedagogické komunikace, které odpovídají

sociální determinaci žáků a specifikům různých vzdělávacích systémů

 podporují vhodné klima ve školním kolektivu, a to zejména prostřednictvím skupinové

spolupráce a poskytování prostoru žákům k formulaci jejich estetického a hodnotového

cítění

 ovládají různé formy reflexe a hodnocení studentských prací s důrazem na proces tvorby a

otevřené pojetí výsledků učení

 stanovují kritéria pro hodnocení vlastní pedagogické práce žáky a průběžně reflektují jejich

podněty ve své pedagogické práci s možností proměny pedagogických přístupů a

výukových konceptů

 aktivně reflektují svou vlastní pedagogickou praxi a identifikují způsoby jejího zlepšení na

základě sebereflexe a zpětné vazby od studentů

 prokazují porozumění teoriím učení a aplikují je při plánování a realizaci pedagogických

aktivit

 pracují s nástroji a strategiemi pro zajištění inkluzivní výuky, respektují rozdílné schopnosti

a potřeby žáků

17

18

 efektivně plánují výuku tak, aby podporovala nejen kognitivní, ale i emocionální a sociální

rozvoj žáků

 aktivně pečují o své duševní zdraví a psychohygienu

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –

Sedmá generace, 2021.

kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů