Didaktická dílna 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD1 | zápočet | 2 | 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Vycházíme z předpokladu, že jakákoliv výuka otevírá prostor porozumění sobě i světu, a je-li redukována na předávání informací, dochází u pedagogů i žáků či studentů k oslabování schopnosti vnímat, a tedy i porozumět. Prostřednictvím modelových situací v rámci skupiny vytváříme prostor pro zážitky, jež umožní začínajícím pedagogům*žkám vnímat vlastní osobnostní kvality jako dobrý zdroj a aktivní součást výuky. Tyto zážitky mohou dobře charakterizovat úskalí výuky. Být si jich vědom je předpokladem k prevenci vyhoření i frustrace, která může z výuky pramenit. Otázky vlastní komunikace se studentstvem jsou rozanimovány prostřednictvím připravených role-plays ve kterých zažívají, co se děje (nejenom) na úrovni komunikace tématu. Seminář rozvíjí schopnosti práce se skupinou rozdílných lidí tvůrčím způsobem, zohledňuje význam psychohygieny pedagogů. Do navazujícího semestru si studenti a studentky formulují témata vlastního pedagogického projektu, který chtějí rozvíjet v rámci Dílen.
Výsledky učení
Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní pedagogické působení. Studenti si osvojují pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků při vyučování, vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Učí se zapojovat všechny žáky do činností podle jejich možností a předpokladů a vytvářet kvalitní příležitosti pro žáky se speciálními potřebami.
Studující:
• efektivně organizují výuku s ohledem na potřeby žáků a vyhodnocují individuální zkušenosti žáků
• jsou obeznámeni se základními zákonitostmi pedagogické komunikace, které odpovídají sociální determinaci žáků
• podporují vhodné klima ve školním kolektivu, a to zejména prostřednictvím skupinové spolupráce, a poskytování prostoru žákům k formulaci jejich estetického a hodnotového cítění
• ovládají různé formy reflexe a hodnocení studentských prací s důrazem na proces tvorby a otevřené pojetí výsledků učení
• stanovují kritéria pro hodnocení vlastní pedagogické práce žáky, a průběžné reflektují jejich podněty ve své pedagogické práci s možností proměny pedagogických přístupů a výukových konceptů
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha – Sedmá generace, 2021.
kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují. Odevzdají týmový úkol „Živá pedagogika v systému“.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)