Didaktická dílna 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
300DD1 zápočet 2 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tereza REICHOVÁ, Markéta VONDRÁŠKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou

Obsah

Sebepoznání a rozvoj pedagogických dovedností

Předmět se zaměřuje na rozvoj sebepoznání studujících a uvědomění si jejich role pedagoga. Cílem

je vytvořit prostor pro zážitky, které pomohou začínajícím pedagogům vnímat jejich osobnostní

kvality jako důležitý zdroj výuky. Studenti budou prostřednictvím modelových situací a role-plays

zkoumat komunikaci s žáky, identifikovat úskalí výuky a připravit se na její specifika. Důraz bude

kladen na psychohygienu pedagogů a prevenci vyhoření. Na konci semestru si studenti formulují

téma vlastního pedagogického projektu, který budou rozvíjet v dalších dílnách.

Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor

s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální

výchovy.

Výsledky učení

Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu

psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní

pedagogické působení. Studenti si osvojí pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků,

vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Výuka je

zaměřena na prohlubování schopnosti komunikovat efektivně, organizovat výuku s ohledem na

potřeby žáků, a vytvářet prostředí, které umožňuje participaci všech žáků včetně těch se speciálními

potřebami. Součástí je také aplikace teoretických poznatků do praxe a reflexe vlastní pedagogické

činnosti.

Studující:

 efektivně organizují výuku, zohledňují potřeby žáků a vyhodnocují individuální zkušenosti

žáků s cílem přizpůsobit metody a formy výuky konkrétním podmínkám

 jsou obeznámeni se základními zákonitostmi pedagogické komunikace, které odpovídají

sociální determinaci žáků a specifikům různých vzdělávacích systémů

 podporují vhodné klima ve školním kolektivu, a to zejména prostřednictvím skupinové

spolupráce a poskytování prostoru žákům k formulaci jejich estetického a hodnotového

cítění

 ovládají různé formy reflexe a hodnocení studentských prací s důrazem na proces tvorby a

otevřené pojetí výsledků učení

 stanovují kritéria pro hodnocení vlastní pedagogické práce žáky a průběžně reflektují jejich

podněty ve své pedagogické práci s možností proměny pedagogických přístupů a

výukových konceptů

 aktivně reflektují svou vlastní pedagogickou praxi a identifikují způsoby jejího zlepšení na

základě sebereflexe a zpětné vazby od studentů

 prokazují porozumění teoriím učení a aplikují je při plánování a realizaci pedagogických

aktivit

 pracují s nástroji a strategiemi pro zajištění inkluzivní výuky, respektují rozdílné schopnosti

a potřeby žáků

17

18

 efektivně plánují výuku tak, aby podporovala nejen kognitivní, ale i emocionální a sociální

rozvoj žáků

 aktivně pečují o své duševní zdraví a psychohygienu

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.

kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –

Sedmá generace, 2021.

kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně

v Ústí nad Labem, 2016.

Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:

Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.

Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.

Hodnoticí metody a kritéria

Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují.

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
21.11.2025 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
19.12.2025 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
20.12.2025 10:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1
09.01.2026 13:00–18:00 Markéta VONDRÁŠKOVÁ
Tereza Reichová
Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů