Didaktická dílna 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300DD1 | zápočet | 2 | 30 hodiny DÍLEN za celý semestr (45 minut), 28 až 38 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Sebepoznání a rozvoj pedagogických dovedností
Předmět se zaměřuje na rozvoj sebepoznání studujících a uvědomění si jejich role pedagoga. Cílem
je vytvořit prostor pro zážitky, které pomohou začínajícím pedagogům vnímat jejich osobnostní
kvality jako důležitý zdroj výuky. Studenti budou prostřednictvím modelových situací a role-plays
zkoumat komunikaci s žáky, identifikovat úskalí výuky a připravit se na její specifika. Důraz bude
kladen na psychohygienu pedagogů a prevenci vyhoření. Na konci semestru si studenti formulují
téma vlastního pedagogického projektu, který budou rozvíjet v dalších dílnách.
Semináře budou realizovány formou tandemové výuky tak, aby součástí každé lekce byl lektor
s pedagogickým vzděláním a praxí a specialista na oblast oborové didaktiky filmové a audiovizuální
výchovy.
Výsledky učení
Cílem předmětu je prostřednictvím simulace, improvizace a her zvýšit povědomí o významu
psychofyzické reaktivity pedagožek a pedagogů při samotné výuce, a tím jej formovat pro vlastní
pedagogické působení. Studenti si osvojí pedagogické strategie pro akceptování diverzity žáků,
vedení výuky na základě principů spolupráce a vzájemné akceptace všech aktérů. Výuka je
zaměřena na prohlubování schopnosti komunikovat efektivně, organizovat výuku s ohledem na
potřeby žáků, a vytvářet prostředí, které umožňuje participaci všech žáků včetně těch se speciálními
potřebami. Součástí je také aplikace teoretických poznatků do praxe a reflexe vlastní pedagogické
činnosti.
Studující:
efektivně organizují výuku, zohledňují potřeby žáků a vyhodnocují individuální zkušenosti
žáků s cílem přizpůsobit metody a formy výuky konkrétním podmínkám
jsou obeznámeni se základními zákonitostmi pedagogické komunikace, které odpovídají
sociální determinaci žáků a specifikům různých vzdělávacích systémů
podporují vhodné klima ve školním kolektivu, a to zejména prostřednictvím skupinové
spolupráce a poskytování prostoru žákům k formulaci jejich estetického a hodnotového
cítění
ovládají různé formy reflexe a hodnocení studentských prací s důrazem na proces tvorby a
otevřené pojetí výsledků učení
stanovují kritéria pro hodnocení vlastní pedagogické práce žáky a průběžně reflektují jejich
podněty ve své pedagogické práci s možností proměny pedagogických přístupů a
výukových konceptů
aktivně reflektují svou vlastní pedagogickou praxi a identifikují způsoby jejího zlepšení na
základě sebereflexe a zpětné vazby od studentů
prokazují porozumění teoriím učení a aplikují je při plánování a realizaci pedagogických
aktivit
pracují s nástroji a strategiemi pro zajištění inkluzivní výuky, respektují rozdílné schopnosti
a potřeby žáků
17
18
efektivně plánují výuku tak, aby podporovala nejen kognitivní, ale i emocionální a sociální
rozvoj žáků
aktivně pečují o své duševní zdraví a psychohygienu
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Donald W. Winnicott. Hraní a realita. Praha: Portál, 2018.
kol. aut. Předat dětem, co je k žití: 30 rozhovorů – 30 let Sedmé generace. Brno: Hnutí Duha –
Sedmá generace, 2021.
kol. aut. Působit, klást překážky, vyjít vstříc. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
v Ústí nad Labem, 2016.
Magdalena Adámková Turzová. Učit umění: učitel a žák v labyrintu současného umění. Olomouc:
Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Christopher M. Bache. Živá třída: vyučování a kolektivní vědomí. Praha: Carpe Momentum, 2015.
Hodnoticí metody a kritéria
Studentky a studenti se aktivně účastní seminářů a diskutují.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Učitelství filmové a audiovizuální výchovy (Povinné předměty)